Madaffald

• Hanne-Johnsen-Sofie-Rask
    Debat

Nye beregninger viser, at affaldssortering sparer hundredtusinder ton CO2. Sofie Rask og Hanne Johnsen, specialkonsulenter i Brancheforeningen Cirkulær, har været med til beregningerne, og giver i et debatindlæg i Klimamonitor indsigt i beregningerne.

• Genbrugskaffekopper 2023

Den foreløbige aftale om ny EU-regulering af emballager hilses velkommen af Brancheforeningen Cirkulær. Men omstillingen til cirkulær økonomi kommer til at tage unødvendigt lang tid, og især genbrugsmål kunne have været mere ambitiøse.

• Sne og skraldespand

De store mængder sne udfordrer affaldsselskaberne og deres medarbejdere, og gør det både svært og farligt at tømme affaldsbeholdere. Du kan hjælpe, så det sker sikkert og forsvarligt. Har du for meget affald, er der mange steder udvidet service på genbrugspladserne.

• glas-container
    Af

COWI

Udgivet

• Jens Bomann Christensen
    Debat

Ny rapport viser, at omstillingen til en cirkulær økonomi går alt for langsomt i Danmark, ligesom vores materialeforbrug er alt for højt. Men udmeldinger fra industrien og miljøministeren giver grund til optimisme, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• Affaldssortering i køkken i lejlighed

Den nyeste affaldsstatistik fra Miljøstyrelsen viser stor stigning i danskernes sortering, og genanvendelsen for husholdningsaffald slår ny rekord. Især madaffald og plastik sorteres i stor stil – hvor virksomhederne til gengæld hænger i bremsen. Coronakrisen kan dog være en forklaring.

• Madaffald

Fra årsskiftet skal alle virksomheder sorterere i de samme 10 fraktioner, som mange husholdninger allerede gør. Potentialet er stort, viser tal fra Miljøstyrelsens affaldsdatasystem samt tidligere analyser.

• phd forsvar lina

Brancheforeningen Cirkulær og Aalborg Universitets fælles ph.d.-projekt om hverdagsliv, bæredygtigt forbrug og affaldssortering blev onsdag forsvaret af Lina Katan, der har stået i spidsen for projektet, med stor succes. Arbejdet fortsætter nu med at bringe pointerne i spil i sektoren og overfor embedsværk og politikere.

• madaffald-sortering-biospand
    Af

Brancheforeningen Cirkulær og Aalborg Universitet

Udgivet

September 2022

• sortering høje taastrup

Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange skraldespande blevet rullet ud på så kort tid, så endnu mere affald kan sorteres og hentes hjemme hos borgerne. Men global mangel på råvarer og materialer kaster også grus i maskineriet hos både kommuner, leverandører og affaldsindustrien.