Organisation

Brancheforeningen Cirkulær består af en bestyrelse, ledelseskredsen, task forces, arbejdsgrupper og netværk. Et sekretariat understøtter foreningens arbejde og varetager den daglige drift.

Bestyrelsen

Bestyrelsen er foreningens besluttende organ. Den består af 11 repræsentanter fra medlemmernes besluttende organer, typisk bestyrelser eller udvalg.

Derudover deltager 4 repræsentanter fra medlemmernes administrative ledelser til møderne i Brancheforeningen Cirkulærs bestyrelse.

Ledelseskredsen

Ledelseskredsen består af repræsentanter fra medlemmernes administrative ledelse og har til formål at give input til foreningens interessevaretagelse.

Ledelseskredsen er overordnet inddelt i tre interessefællesskaber. Mellem møderne i ledelseskredsen og i bestyrelsen kan foreningens direktør efter behov konsultere det tværgående sparringsforum om sager, der kræver tæt koordinering, sammenhængskraft og hurtighed mellem medlemmerne og foreningens direktør.

Se organisationsdiagram her.

Arbejdsgrupper og netværk

Derudover består foreningen af en række fora herunder, som rådgiver, leverer og genererer viden til sekretariatets interessevaretagelse. Foreningen består pt. af:

Task forces
Task Force Genanvendelse
Task Force Genanvendelse arbejder med implementering af Klimaaftalen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi på genbrugs- og genanvendelsesområdet.

Derudover arbejder Task Force Genanvendelse med foreningens løsningsforslag til, hvordan den kommunale affaldssektor kan bidrage til en mere cirkulær økonomi i Danmark.

Task Force Energi

Task Force Energi arbejder med foreningens interessevaretagelse i forbindelse med drøftelse og beslutning om den fremtidige organisering af affaldsenergisektoren.

Arbejdsgrupper
Arbejdsgrupperne udarbejder oplæg og giver sekretariatet sparring på konkrete sager og affaldsfaglige problemstillinger.

Genanvendelsesgruppen
Arbejdsgruppen har fokus på strategiske og politiske initiativer, der sikrer medlemmer de bedst mulige rammebetingelser for at øge genanvendelsen af affald. Dette indebærer, at der arbejdes proaktivt med at udvikle foreningens holdninger på genanvendelsesområdet, finde medlemmernes rolle i den cirkulære økonomi samt synliggøre medlemmernes og foreningens resultater.

Deponigruppen
Arbejdsgruppen arbejder på at drive deponeringsanlæg mod mere bæredygtig deponering. Ved bæredygtig deponering forstås affaldsdeponering under såvel miljømæssige som økonomiske bæredygtige forhold, hvor der fra start tages hensyn til miljøbeskyttelsen både på kort sigt i driftsfasen og på lang sigt efter nedlukning.

Energigruppen
Arbejdsgruppen vidensdeler og bistår Brancheforeningen Cirkulær med interessevaretagelse i forhold til spørgsmål angående nyttiggørelse af energi ved forbrænding af affald, som især vedrører kapacitetsforhold, energieffektivitet, energiøkonomi, energiafgifter m.m.

Netværk
I Brancheforeningen Cirkulærs regi er netværk primært et erfaringsudvekslingsforum mellem medlemmerne. Netværk er samtidig en samling af videnspersoner i medlemskredsen, der kan aktiveres i forhold til at give foreningen input til en faglig problemstilling. Netværk har ingen fast mødekadence, men vil som hovedregel holde møder eller temadage én til to gange om året.

Brancheforeningen Cirkulær har følgende netværk:

• Netværk for bygge- og anlægsaffald
  • Netværk for deponi
  • Netværk for genbrug
  • Netværk for genbrugspladser
  • Netværk for indsamling
  • Netværk for afsætning
  • Netværk for affaldsdata
  • Netværk for kommunikation
  • Netværk for miljøspørgsmål på affaldsenergianlæg
  • Netværk for modtagestationer
  • Netværk for organisk affald
  • Netværk for behandlings- og sorteringsanlæg
  • Netværk for miljøledelse og arbejdsmiljø
  • Netværk for adfærd

Afklaring af spørgsmål, der ligger uden for de eksisterende mandater vil blive forelagt ledelseskredsen til drøftelse i forsøg på at skabe en fælles holdning i medlemskredsen til de udfordringer og løsningsforslag medlemmerne står med.

Bestyrelsen fastlægger i sidste ende foreningens holdninger.