Grøn tænketank: Kommunale affaldsselskaber spiller nøglerolle i grøn eksport

Rapport fra 3F's grønne tænketank konkluderer, at kommuner og kommunale affaldsselskaber spiller en nøglerolle i systemeksport af danske affaldsløsninger, men kommuner og selskaber er begrænset af de nuværende rammevilkår.

Energiudnyttelse import

Brancheforeningen Cirkulær bifalder at tænketanken "Grøn Omstilling" adresserer behovet for styrket systemeksport på affaldsområdet og at forudsætningen herfor er, at se affald som en ressource, der skal udnyttes til enten genanvendelse eller energiproduktion.

Vi misser mulighederne for systemeksport
Brancheforeningen Cirkulær hæfter sig særligt ved at tænketanken "Grøn Omstilling" i sin rapport meget klart adresserer at rammevilkårene for sektoren spænder ben for at realisere sektorens store potentiale for systemeksport. Bl.a. fordi kommunalt ejede affaldsenergianlæg ikke har mulighed for at gå til udlandet og etablere globalt efterspurgte affaldsløsninger og dermed trække en lang række danske leverandører med i projektet, fx gennem offentligt-private partnerskaber.

"Skal Danmark høste potentialet af systemeksport på affaldsområdet skal der være lovmæssig mulighed for at bringe forsynings- og affaldsvirksomhederne, der har erfaringen med at etablere, drive og udvikle affaldssystemer, i spil i partnerskab med ledende danske rådgivnings- og teknologivirksomheder inden for affalds-, ressourcer- og energiområdet", udtaler direktør i Brancheforeningen Cirkulær, Jacob Hartvig Simonsen.

To adskilte affaldsstrømme bremser genanvendelse
Rapporten peger desuden på at mulighederne for etablere en dansk sorterings- og genanvendelsesanlæg begrænses af at man har adskilt husholdningsaffaldet og erhvervsaffaldet i to skarpt adskilte systemer, hvilket betyder at de kommunale selskaber ikke må etablere eller være medejere af anlæg, der håndterer genanvendeligt erhvervsaffald.

Brancheforeningen Cirkulær finder konklusionen yderst relevant, fordi det tostrengede system på én og samme tid er i modstrid med de politiske ambitioner om mere genanvendelse samtidig med at det bremser muligheden for lokal jobskabelse og etablering af danske show cases, der kan føre til systemeksport af dansk miljøteknologi.

"I dag sender vi årligt mere end to millioner tons primært genanvendeligt affald ud af landet, fordi vi ikke har tilstrækkeligt konkurrencedygtige muligheder for at oparbejde affaldsressourcen her til lands. Tænketanken "Grøn omstilling" peger på offentligt-private-partnerskaber som en løsning, hvilket er en god vej frem, men det kræver, at den offentlig-private virksomhed får mulighed for at håndtere både det kommunale og erhvervsaffaldet til genanvendelse", siger Jacob Hartvig Simonsen.

Tænketanken Grøn Omstilling er nedsat af Fagforbundet 3F med erhvervsfolk og forskere og har 24. september offentliggjort rapporten "Grøn omstilling – vejen til nye job og bedre klima".

Niels Toftegaard
Kommunikationschef