Effekter ved piktogrammer og affaldssortering

En vurdering af effekterne ved simpel og intuitiv mærkning med affaldspiktogrammer på borgernes affaldssortering.

Bro Kommunikation har for EUpicto - den fælles nordiske forening for udbredelse af affaldspiktogrammer - foretaget litteraturstudie og forsøg, der sandsynliggør effekten ved at bruge de nordiske piktogrammer.

Analysen er foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af et potentielt EU-harmoniseret mærkningssystem, som beskrevet i EU's kommende emballageforordning.

To hovedkonklusioner:

• Affaldspiktogrammer skal være simple og let at forstå, og her er det nordiske piktogramsystem en oplagt rollemodel.
  • Matchende piktogrammer på såvel affaldsbeholdere som emballager skaber et yderligere intuitivt system, der er værd at stræbe efter.

Analysen opsummerer derudover resultaterne fra en række kvalitative og kvantitative undersøgelser i både Danmark og Sverige omkring effekten af affaldspiktogrammer på borgernes affaldssortering.

De viser, at piktogrammerne har en positiv effekt på affaldssorteringen.