Genbrug

• Verdensmålsprisen i Dansk Affaldsforening

Årets indstillede projekter til Verdensmålsprisen spænder bredt – fra mindre deponering og mere genbrug til bedre jobs og visionære måder at tænke genbrugsstationer på.

• RCV-genbrug-byggematerialer

En forudsætning for mere genbrug og genanvendelse af byggeaffald er, at det sorteres korrekt og ordentligt på byggepladsen. Derfor efterlyser Brancheforeningen Cirkulær en stramning af affaldsbekendtgørelsen i sit høringssvar til regulering af selektiv nedrivning.

• Genbrugskaffekopper 2023

Den foreløbige aftale om ny EU-regulering af emballager hilses velkommen af Brancheforeningen Cirkulær. Men omstillingen til cirkulær økonomi kommer til at tage unødvendigt lang tid, og især genbrugsmål kunne have været mere ambitiøse.

• Stigeø - deponi
    Pressemeddelelse

Klimarådets årlige vurdering af regeringens klimapolitik advarer fortsat om, at CO2-gevinsterne ved flere affaldstiltag er forbundet med høj risiko, ligesom CCS-redskabet risikerer at komme i spil for sent. Hurtig implementering af såvel grøn skattereform som CCS-aftale er fundamental, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Reparation af hårde hvidevarer
    Debat

Regeringens puljer til cirkulær økonomi skal bruges på at støtte civilsamfundets egne initiativer og kåre Danmarks mest cirkulære kommune, skriver Kathrine Olldag fra Brancheforeningen Cirkulær i Altinget.

• Mad- og drikkekartoner
    Debat

2024 bliver et skelsættende år for omstillingen af emballager i mere bæredyg-tig retning – både herhjemme og i Europa. Hvis vi vel at mærke ønsker det, for stærke kræfter arbejder på at holde os fast i status quo, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• glas-container
    Debat

Elbiler, vindmøller og landbrug tager ofte overskrifterne når det handler om at reducere CO2-udledningerne. Men cirkulær økonomi er et overset værktøj – især når vi kigger ud over Danmarks – og klimalovens – snævre grænser. Det skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• RCV-genbrug-byggematerialer
    Debat

Dansk Erhverv og Brancheforeningen Cirkulær opfordrer regeringen og Folketingspolitikerne til at fastholde det momentum, som loven om selektiv nedrivning har skabt, så den grønne omstilling af bygge- og anlægssektoren ikke går i stå. Vi har brug for flere ændringer i den samlede regulering af byggeri, finansiering og affaldshåndtering, skriver Henrik Friis og Jens Bomann Christensen.

• MagnusHeunicke-rådsmøde-dec2023

Ministerrådet fastholder mål for genbrug af emballager, hvor EU-Parlamentet gav efter for industripres. En redningskrans for miljøet, mener Brancheforeningen Cirkulær, der dog forudser gyserforhandlinger, når EU-institutionerne mødes til den endelige armlægning.

• Reparation af hårde hvidevarer

Finanslovsaftalen afsætter i alt 80 mio. kroner til initiativer indenfor genbrug og reparation. God begyndelse, mener Brancheforeningen Cirkulær.