Branchehøring af afsætningskriterier for madaffald

Sammen med ARI vil Brancheforeningen Cirkulær udvikle fælles afsætningskriterier, som kan bruges i udbyders udbudsmateriale, og som aftagere kan indrette sin dokumentationsforpligtelse efter.

Affaldssortering af madaffald

Afsætningskriterierne for madaffald er i branchehøring frem til 1. juni 2024.

I forbindelse med ARI og Brancheforeningen Cirkulærs projekt om udvikling af fælles afsætningskriterier sendes nu det første sæt af kriterier – for madaffald – i høring frem til 1. juni 2024.

Kriterierne er udarbejdet af en bredt sammensat arbejdsgruppe og følger en standard-skabelon. Formålet med afsætningskriterierne er at skabe et fælles fokus på, hvad der er vigtigt at have for øje i forhold til videre behandling af den enkelte fraktion, herunder dokumentation af sortering, oparbejdning og genanvendelse af fraktionen.

Efterhånden som vi kommer i mål med afsætningskriterier for flere fraktioner, vil de ligeledes sendes i fire ugers høring inden de offentliggøres i en endelig version på hhv. ARI’s og Brancheforeningen Cirkulærs hjemmeside.

Kommentarer til kriterierne sendes til Tobias Breinholt Hoffmann, der er medlem af arbejdsgruppen for madaffaldskriterier, på tobias@gemidan.dk med cc til brancheforeningernes to sekretariater: Nana Winkler på nw@cirkulaer.dk og Niels Bukholt nbuk@di.dk

• Høringsfrist: 1. juni 2024.

Baggrund for projekt om fælles afsætningskriterier

Reglerne om affaldshåndtering i affaldsbekendtgørelsen stiller krav om høj reel genanvendelse af det indsamlede affald både fra husholdninger, kommuner og virksomheder.

Brancheforeningen Cirkulær og Affalds- og Ressourceindustrien (ARI) har en fælles ambition om, at løbende dialog, teknologisk udvikling og gode udbud skal være med til at løfte sortering, oparbejdning og genanvendelse i en stadig mere ressourcebevarende retning.

En væsentlig forudsætning for en sådan udvikling er, at vi har gode og ensartede måder til at opgøre og dokumentere oparbejdningen og genanvendelsen. Derfor har ARI og Brancheforeningen Cirkulær taget initiativ til et fælles arbejde med at udarbejde overordnede principper, der efterfølgende skal konkretiseres i en række fraktions- eller materialespecifikke retningslinjer.

Målet er, at kommuner, affaldsselskaber og kollektive producentansvarsordninger kan bruge retningslinjerne i deres udbudsmaterialer og at affaldsbehandlerne dermed fremadrettet kan indrette sig på, hvad man skal dokumentere.

Mere information og slides fra projektets kick-off-møde i februar 2023 kan findes her.

Nana Winkler
7231 2075