Forbrugerrådet Tænk og tøjspildsalliance kræver handling fra minister

Brancheforeningen Cirkulær er med i Forbrugerrådet Tænks tøjspildsalliance, som netop har sendt en fælles henvendelse til miljøministeren. Alt for meget tøj og tekstiler går til spilde, og nu kræver alliancen politisk handling. Den nuværende strategi har ikke leveret tilstrækkeligt, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Arwos - tekstiler

Verdens produktion af tekstil er firdoblet siden 1980, og forventes at stige yderligere frem mod 2030. I Danmark er vores tøjforbrug 35% over gennemsnittet i verden. Foto: Brancheforeningen Cirkulær

Alt for meget tøj går til spilde - fordi butikker smider usolgt tøj ud, fordi der produceres for meget tøj, og fordi vi skal have mere gang i genbruget.

Det skader både klima og miljø - for produktionen af tøj og tekstiler er en af de mest ressourcekrævende og forurenende i verden.

Derfor er Brancheforeningen Cirkulær gået med i Forbrugerrådet Tænks tøjspildsalliance, der i fællesskab lægger pres på regeringen for at sætte ind mod tøjspild.

Senest har tøjspildsalliancen sendt en fælles henvendelse til miljøminister Lea Wermelin (S) med en appel om at formulere en national handlingsplan for mindre spild af tøj.

"Der er behov for en helhedsorienteret handlingsplan, der kan forebygge tøjspild gennem hele værdikæden fra produktion til endt brug. Affaldshåndtering af tekstil er én del af tøjs livscyklus. Sortering adresseres i Klimaplan for en grøn affaldssektor, men der er brug for en plan for at mindske spildet," skriver tøjspildsalliancen i brevet.

Ikke sket nok

Det er langtfra første gang, der er politisk fokus på spild af tøj og tekstiler.

Helt tilbage i 2015 præsenterede daværende miljøminister Kirsten Brosbøl (S) en affaldsforebyggelsesstrategi - Danmark uden affald II - hvor tøj og tekstiler var et selvstændigt indsatsområde.

Strategien gælder formelt set stadig, men har ikke sikret de nødvendige fremskridt, mener Brancheforeningen Cirkulær.

"Produktionen af tøj og tekstil indebærer en meget stor klima- og miljøbelastning, som kun ser ud til at vokse. Derfor er det vigtigt, at man fra politisk hold får sat handling i gang. Det håber vi, der kommer nu," siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Indsamling er ikke nok

Fra 2025 skal alle EU-lande indsamle tøj og tekstiler. Danmark skal ifølge den politiske aftale om klimaplan for affald indsamle tøj og tekstiler allerede fra 2022.

Indsamling og sortering er positivt, men løser ikke problemet, påpeger Mikkel Brandrup.

"Helt generelt produceres der for meget tøj og tekstiler af dårlig kvalitet – og det bliver alt for hurtigt til affald. Vi skal have øget kvaliteten og holdbarheden og have genbruget op i gear. Markedet for genbrug er i dag presset, og det samme gælder genanvendelse, hvor der er stort behov for tilstrækkelige løsninger og kapacitet. I 2022 risikerer vi at stå med store bunker tøj og tekstiler, som borgerne har sorteret, men som ingen ønsker at bruge til noget. Det problem kræver politisk handling," mener Mikkel Brandrup.

Niels Toftegaard
Kommunikationschef