Mælkekartoner

Udarbejdelse af principper for udbud og dokumentation af sortering, oparbejdning og genanvendelse

Temadag
-

Brancheforeningen Cirkulær og ARI – Affalds- og Ressourceindustrien inviterer til Kick-off møde i et fælles udviklingsforløb med at fastlægge generelle principper for, hvordan vi fremadrettet kan arbejde med at udbyde affald og dokumentere omfang og kvalitet i sortering og oparbejdning til genanvendelse.

Baggrund

De nye regler om affaldshåndtering i affaldsbekendtgørelsen stiller krav om høj reel genanvendelse af det indsamlede affald både fra husholdningerne, kommunerne og virksomhederne.

DAF og ARI har en fælles ambition om, at løbende dialog, teknologisk udvikling og gode udbud skal være med til at løfte sortering, oparbejdning og genanvendelse i en stadig mere ressourcebevarende retning. En væsentlig forudsætning for en sådan udvikling er, at vi har gode og ensartede måder til at opgøre og dokumentere den oparbejdning og genanvendelse som sker.

Derfor har ARI og DAF taget initiativ til et fælles arbejde med at udarbejde overordnede principper, der efterfølgende skal konkretiseres i en række fraktions- eller materialespecifikke retningslinjer. Målet er, at kommuner, affaldsselskaber og kollektive producentordninger kan bruge retningslinjerne i deres udbudsmateriale og at behandlerne dermed fremadrettet kan indrette sig på, hvad det er man skal kunne dokumentere.

Program

På kick-off dagen vil vi i fællesskab arbejde med principperne og starte med at udmønte dem på forskellige affaldsfraktioner. Der vil også blive udpeget ansvarlige for de enkelte fraktioner, som skal sikre at fraktionsspecifikke arbejdsgrupper efterfølgende arbejder videre og får færdiggjort arbejdet med retningslinjerne. Der vil blive etableret en fælles hjemmeside til at understøtte gruppernes fortsatte arbejde og kommunikation. På hjemmesiden vil de færdige retningslinjer også ende med at være tilgængelige for alle.

Vi har nu nået maks-kapaciteten for mødelokalet i Miljøstyrelsen og der er derfor lukket for yderligere tilmeldinger. Men det er muligt at blive skrevet på venteliste, hvis der skulle komme afbud fra nogle af de tilmeldte deltagere.

Nana Winkler
7231 2075