skraldebil

Temadag: Arbejdsmiljø i affaldssektoren

Temadag
-

Sammen med KL sætter vi fokus på udfordringer og muligheder på arbejdsmiljøområdet i affaldssektoren - med særligt fokus på den seneste tids tilsynsindsats fra Arbejdstilsynet.

Program

Gitte Petersen og Susanne Kari Petersen fra Arbejdstilsynet fortæller om erfaringer og foreløbige resultater fra de seneste måneders tilsynsindsats på indsamlingsområdet.

Jacob Brandt fra Codex Advokater opridser hvad man kan og ikke kan i forhold til arbejdsmiljø med udgangspunkt i Miljøbeskyttelsesloven, affaldsbekendtgørelsen og vejloven mv.

Kim Brede Wagner fra det fælleskommunale selskab Ressourceindsamling fortæller om arbejdet hos dem med at forbedre arbejdsmiljøet for skraldefolkene - og også AVV-Reno Nord og Kolding Kommune fortæller om deres arbejde med arbejdsmiljø, både for egne renovationsmedarbejdere og gennem udbud.

Anne Mette Madsen fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø fortæller om skraldefolks udsættelse fra mikroorganismer mv. når affaldsbeholdere tømmes, på baggrund af nyt forskningsstudie.

Brancheforeningen Cirkulær redegør for foreningens tilgang samt kommende udfordringer i lyset af mere separat sortering i kombination med et potentielt økonomisk pres på kommuner og affaldsselskaber.

KL fortæller om Fremfærdsprojekt om Fremtidens Renovation - et bredt samarbejde mellem kommuner, 3F og adfærdskonsulenter, der skal styrke samspillet mellem borgerne og de kommunale renovationsmedarbejdere om sortering og indsamling af affald, så konflikter undgås til gavn for især det psykiske arbejdsmiljø.

Pris og tilmelding

Medlemmer af Brancheforeningen Cirkulær og KL: 2.250 kr.  (ekskl. moms)
Ikke-medlemmer: 3.250 kr. (ekskl. moms)

Niels Toftegaard