tekstiler sortering

Genbrugstøj er ikke tekstilaffald

Konference
-

Genbrugstøj er ikke tekstilaffald - mest muligt genbrug og resten til genanvendelse

ISOBRO og Brancheforeningen Cirkulær inviterer til en fælles konference om hhv. genbrugstøj og tekstilaffald. Formålet med dagen er, at vi bliver klogere på de forskellige dele i værdikæden og på hinanden. Afsættet er samarbejdet om genbrugsløftet, som blev indgået i 2022 og som ISOBRO siden hen er tiltrådt, som organisation på vegne af sine medlemmer. Vi ønsker både at fordoble genbruget og at fastholde og udvikle de gode samarbejder om genbrug. En af hovedindsatserne i samarbejdet omkring mere genbrug er borgerkommunikation, der skal sikre bedre genbrugsvaner. Og som er særlig aktuel i forhold til genbrugstøj og tekstilaffald.

Et af de nye børn i klassen er særskilt indsamling af tekstilaffald. En fraktion, som kommunerne skal indsamle til genanvendelse i henteordninger. Det påvirker hele branchen – også det eksisterende loop for genbrugstøj. Kan vi fastholde og udvikle samarbejdet under de eksisterende rammebetingelser? Og hvor meget eller lidt ved vi om de kommende rammebetingelser, som omfatter producentansvar på tøj og tekstiler?

Samtale fremmer forståelsen. Og vi har på dagen indlagt pauser til samtale mellem aktørerne. Jeres navneskilte vil afspejle hvilken del af sektoren I kommer fra.

Målet er, at vi kan tage hensyn til hinandens rammer, spille hinanden gode og øge samarbejdet om både genbrugstøj og tekstilaffald.

Tilmelding

Kontakt Nana Winkler på nw@cirkulaer.dk eller Lina Katan på lk@cirkualer.dk hvis du ønsker til tilmelde dig.

lina katan
Specialkonsulent, ph.d.