AffaldPlus

AffaldPlus er affaldsselskab for Faxe, Ringsted, Næstved, Slagelse, Sorø og Vordingborg Kommune.

I samarbejde med vores seks ejerkommuner arbejder vi hver dag målrettet på at skabe et samfund, hvor affald ses og behandles, som en vigtig og værdifuld ressource.

Sammen med borgere og virksomheder giver vi affald nyt liv eller forvandler det til råstoffer og miljøvenlig energi. Vi er en aktiv og respekteret medspiller i lokalsamfundet, og vi påtager os et samfundsmæssigt og socialt ansvar.

Vi er sat i verden for at gøre noget godt for miljøet og bidrage til en fremtid, hvor økonomisk velstand og bæredygtighed ikke er hinandens modsætninger. Vores opgave er at modtage og behandle affaldet fra områdets ca. 312.000 borgere og 30.000 virksomheder og sørge for den bedste affaldsbehandling: Dvs. genbrug før genanvendelse, før energiudnyttelse, før deponi, før specialbehandling. Vores vision er: "Der findes ikke affald, kun ressourcer".

Vores 19 genbrugspladser har hvert år mere end 1,8 mio. besøgende og modtager årligt ca. 170.000 tons affald. På vores genbrugspladser sorteres der i over 55 forskellige affaldstyper, og årligt kan vi sende over 80 % af den samlede affaldsmængde til genanvendelse, så den bliver til nye ressourcer, og vi dermed udsætter datoen for affaldsbehandling.

I Næstved ligger vores biobrændselsanlæg, hvor vi fremstiller biobrændsel af have- og parkaffald. Det bruges som brændsel på vores fjernvarmeværk i Sorø. Den del, der ikke er egnet til biobrændsel, bliver til jordforbedringsmiddel, som spredes på landbrugsjord.

På Næstved og Slagelse Affaldsenergi nyttiggør vi den del af affaldet, der ikke kan genanvendes. Varmen fra forbrændingen udnyttes til produktion af elektricitet og fjernvarme.

En lille del af affaldet, under 2,74 %, kan vi hverken genanvende eller energiudnytte. Det deponerer vi derfor under sikre forhold på vores miljøanlæg i Faxe og Forlev, hvor affaldet ikke kan gøre skade på naturen.

AffaldPlus løser også en række andre specialopgaver for kommunerne: Fx varetager vi driften af affaldsordningerne i Sorø og Ringsted Kommuner, driften af storskralds- og haveaffaldsordningerne i Slagelse og Ringsted Kommuner m.m. Vi ejer desuden Sorø Fjernvarme, som leverer fjernvarme til ca. 1.700 kunder i Sorø, hvilket forventes fordoblet i 2027.

Vi er ca. 320 medarbejdere fordelt på vores forskellige afdelinger og anlæg.

AffaldPlus driver i dag:

• 19 genbrugspladser
  • 14 haveaffaldspladser
  • 4 genbrugsbutikker (PlusButikker)
  • 1 genbrugsterminal
  • 2 affaldsenergianlæg
  • 1 biobrændselsanlæg
  • 2 miljøanlæg (deponier)
  • Formidlingscentret YderZonen
  • Sorø Fjernvarme