Vestforbrænding

Vestforbrænding er et interessentskab, som er ejet af 19 kommuner. Vi betjener ca. 900.000 borgere og omkring 60.000 virksomheder med håndtering af affald.

Vestforbrænding er Danmarks største affalds- og energiselskab og Nordeuropas største producent af affaldsbaseret fjernvarme. Selskabet tilbyder løsninger inden for indsamling og behandling af affald til genbrug og genanvendelse samt levering af klimavenlig fjernvarme og elektricitet.  Vestforbrænding har desuden Danmarks største uddannelses- og læringsmiljøer inden for affaldshåndtering, klima, miljø og energi med op til 28.000 besøgende årligt.

Vestforbrænding håndterer affald for 900.000 borgere og 60.000 virksomheder i 19 kommuner i Storkøbenhavn og arbejder dagligt for at forbedre klimaet og miljøet gennem bedre affaldssortering, mere genbrug og genanvendelse og produktion af klimavenlig energi.

Vestforbrænding er medejer af selskaberne AFATEK, AV Miljø og SMOKA. AFATEK behandler og genanvender restproduktet fra affaldsforbrænding, som eks. slagge. AV Miljø sikrer miljørigtigt deponi af affald. SMOKA modtager, afhenter og rådgiver om alle typer farligt affald og farligt gods, både fra virksomheder og boligområder og sikrer korrekt bortskaffelse.

Miljørigtige og fremtidssikrede løsninger

Vestforbrænding har fokus på bæredygtige løsninger og indgår i projekter og samarbejder, der understøtter Danmarks grønne omstilling. Et eksempel er det offentlig-private partnerskab HaloSep, hvor Stena og Vestforbrænding samarbejder om at etablere verdens første forsøgsanlæg, der skal rense metaller ud af flyveaske og omdanne det til genanvendelige metaller, vejsalt og renset aske.

Flyveaske er et restprodukt fra de 500.000 tons affald, Vestforbrænding hvert år omdanner til fjernvarme og elektricitet. Derudover udvider Vestforbrænding løbende fjernvarmenettet, så vi kan levere endnu mere grøn energi til borgere og virksomheder.

Undervisning for børn og voksne

Vi deler hver dag vores viden om affald med børn og voksne. Godt 28.000 benytter sig årligt af Vestforbrændings undervisningstilbud og bliver klogere på emner som ressourcer, genanvendelse, genbrug og grøn energi – når de bliver vist rundt på vores energianlæg og genbrugsstationer eller modtager undervisning i vores oplevelses- og læringscentre: PowerLab, WasteLab og Skraldelev. Vi kommer også ud på skolerne og indgår som et led i undervisningen.

Ejerkreds på 19 kommuner

Vestforbrænding er ejet af kommunerne: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Egedal, Frederikssund, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Gribskov, Halsnæs, Herlev, Hillerød, Høje-Taastrup, Ishøj, København, Lyngby, Rødovre og Vallensbæk.

Nøgletal fra 2020

•    522.000 ton affald til forbrænding