Amager Ressourcecenter

ARC er en fælleskommunal virksomhed, der driver det nye affaldsenergianlæg, Amager Bakke, samt 17 små og store genbrugspladser i hovedstadsområdet.

ARC står for indsamlingen af affald i Tårnby og Dragør – og på sigt også i København.

Derudover driver ARC et testanlæg til sortering af plast og er medejer af SMOKA, modtagestationen for farligt affald, samt AV Miljø, som håndterer deponeringsegnet affald fra hovedstadsområdet.

Alt med affald

ARCs opgave er at hjælpe borgere og virksomheder af med affaldet på den miljø- og klimamæssigt bedst mulige måde.

Amager Bakke er et af verdens reneste og mest energieffektive affaldsenergianlæg. Her udnytter vi det restaffald, som ikke kan bruges eller genanvendes, og omdanner det til el og varme. I 2020 energiudnyttede vi 599.000 tons affald, som blev til el til 80.000 husstande og fjernvarme til 90.000 lejligheder. Ved forbrændingen kommer der stort set kun damp og CO2 ud af skorstenen, da næsten alle skadelige stoffer bliver renset ud af røgen. Derfor kan vi også have en skibakke og et rekreativt areal på tagfladen, som borgerne kan nyde godt af.

ARC har en ambition om at blive det første CO2-neutrale affaldsenergianlæg og arbejder hårdt på at kunne fange op til 95% af den udledte CO2 fra 2025. Det svarer til 500.000 tons om året, som atmosfæren bliver skånet for.

ARC deler viden om affald både nationalt og internationalt gennem samarbejder, netværk og besøgende. Men ARC tænker også på fremtiden, og inviterer skoleelever og studerende i de fem ejerkommuner til at deltage i målrettede læringsforløb, så de kan få indblik i energiteknologi og ressourceforståelse.

ARC er ejet af Dragør, Frederiksberg, Hvidovre, København og Tårnby.

Arc
Vindmøllevej 6