Et adfærdsnetværk studerer netværkets egen adfærd

Atten netværksmedlemmer endte uden eksplicit instruktion eller koordination i en cirkel. Hvad lærte de af dette og hvilken relevans fik det for deres forståelse af affaldsadfærd?

møde i adfærdsnetværk

Første fysiske møde i Brancheforeningen Cirkulærs adfærdsnetværk foregik i Kolding Kommunes Bronzehal, hvor borgere og foreninger i kommunen kan 'gå til genbrug'. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Under velkomsten til første fysiske møde fik netværket som arbejder med adfærd og inddragelsesmetoder at vide at de selv kunne hente stole og lave en opstilling til efterfølgende introduktion. atten individer hentede hver deres stol og endte i en fælles cirkel. Der var intet kommunikeret omkring intenderet opstilling og intet blev eksplicit koordineret. Der spurgtes da vi havde sat os, om nogen i selskabet var overraskede over at vi var endt i en cirkel. Ingen svarede ja. Der spurgtes dernæst, om nogen havde nogle bud på hvorfor vi var endt i en cirkel. Det var der mange bud på.

Det første bud var, at nogen begyndte at stille op til en cirkel. Der spurgtes, hvem der havde stillet den første stol. Det havde Kasper. Der spurgtes hvem der havde stillet den anden stol. Det havde Niels. Hvordan havde Niels kunnet se, at Kaspers stol var begyndelsen på en cirkel? Hvordan havde den som havde stillet den tredje stol, kunne se at linjen mellem Niels’ og Kaspers ikke var ret, men cirklens krummede side? Hvorledes går det til at to eller tre stole ses som begyndelsen på en cirkel? Hvornår sker skiftet fra en vanemæssig fortolkning af et par stoles opstilling til en reel konstallation – cirklens konkrete manifestation? Hvilken rolle spiller fælles erfaringer for koordinationen af kollektiv handlen? Og hvilken betydning har disse fælles erfaringer, som er baggrund for den vanemæssige fortolkning af det som sker i nuet, for en reproduktion af vores gøren og måder at fortolke og forstå, som vi plejer? Og hvilken betydning har dette for vores bestræbelser på at forandre måderne borgerne gør med deres affald og deres forståelse af sortering som vigtig?

Og hvad betyder sproget? Der var blevet sagt 'introduktion', men nogle havde måske for deres indre øre selv lagt -runde til? 'runde' ergo cirkel? Afspejler sproget kollektivets vaner og fortolkningsmæssige tilbøjeligheder? Har gentagende handlinger aflejret sig i sproget eller medvirker sproget til en gentagelse af de samme handlinger og dermed fastholdelse af gamle vaner, fordi sproget billedligt guider de fortolkninger, som orkestrerer vores handlinger? Og hvad betyder det, når vi ændrer sproget på vores genbrugspladser og eksempelvis indfører en betegnelse som ’værdipark’? Hvad betyder det når vi omdøber et affaldsselskab, så det ikke længere hedder ’Affald & Genbrug’, men ' Ressourcer & Genbrug'?

Med disse og flere spørgende refleksioner, alle foranlediget af en umiddelbart uskyldig inddragelse i lidt stoleopstilling, kom foreningens adfærdsnetværk fra start til mødet i Kolding. I nogle af de kommende poster her på bloggen, vil du kunne læse om noget af dagens øvrige indhold.

lina katan
Specialkonsulent, ph.d.