Affaldsforening: Tillykke til de nye ministre

Brancheforeningen Cirkulær byder de nye ministre velkomne og glæder sig til samarbejdet om at løfte Danmark så højt op i affaldshierarkiet som muligt.

Statsminister Mette Frederiksen præsenterede til formiddag den nye regering, og Brancheforeningen Cirkulær ønsker tillykke til det samlede ministerhold – ikke mindst til den nye miljøminister, Magnus Heunicke (S), og den nye klima-, energi-, og forsyningsminister, Lars Aagaard (M).

”Stort tillykke til den nye regering. Et stærkt og bredt ministerhold er i dag blevet præsenteret, og hos Brancheforeningen Cirkulær ser vi nu frem til samarbejdet om at løfte så meget affald som muligt højest op i affaldshierarkiet,” siger Arne Boelt, formand for Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

Den nye regering bør løfte sig fra forbrænding og genanvendelse helt op til genbrug og forebyggelse, og derfor håber vi, at den nye regering – med miljøministeren i spidsen – vil igangsætte en egentlig strategi for genbrug og forebyggelse.

”I Danmark smider vi alt, alt for meget ud. Vores ressourcetræk er ikke bæredygtigt, og det skal og må vi gøre noget ved. I kommunerne og de kommunale affaldsselskaber arbejder vi allerede i dag meget med forebyggelse og genbrug, men vi savner, at Christiansborg sætter en mere ambitiøs retning på området”, siger Arne Boelt.

Der er også stort behov for at fokusere på mere og bedre genanvendelse, så Danmark kan reducere sit ressourcetræk – både nationalt og globalt. Det gælder både emballager, byggematerialer og andre typer affald – men også øget genanvendelse af restprodukter fra affaldsforbrænding, f.eks. slaggegrus, metaller samt salte, mineraler og fosfor.

Klimakamp skal fra mål og ønsker til implementering

En af de bundne opgaver for den nye regering er at få sat skub i CO2-reduktionerne.

Til præsentationen af regeringsgrundlaget blev dette også italesat, så fokus retter sig lige så meget på implementering som på mål.

Hos Brancheforeningen Cirkulær vækker det stor tilfredshed. CO2-fangst fra affaldsforbrænding kan levere et substantielt bidrag til at nå Danmarks klimamål. Men det kræver netop, at man nu bevæger sig fra skåltalerne til implementering.

”Den tidligere regering besluttede, at man vil lukke 30 % af den danske affaldsforbrændingskapacitet. Det svarer til, at man kobler 140.000 husstande fra fjernvarmen. Vi mener, det er den helt forkerte vej at gå på nuværende tidspunkt. Derfor håber vi, at især den nye klimaminister vil arbejde for oplagte CO2-reduktioner gennem klare rammer for CO2-fangst, fremfor at forsøge at hente tvivlsomme reduktioner gennem tvangskonkurser og konkurrenceudsættelse af forbrændingssektoren”.

Brancheforeningen Cirkulær glæder sig nu til samarbejdet med både ministre, ministerier og styrelser.

”Vi vil gå konstruktivt og engageret til værks i samarbejdet med Lars Aagaard og Magnus Heunicke, så vi kan løse både udfordringerne på klimaområdet og problemerne med vores store affaldsproduktion”, siger Arne Boelt.

Arne Boelt
Formand, Brancheforeningen Cirkulær (for Nordværk)