Affaldspiktogrammer udbredt til Estland, Letland og Litauen

De oprindeligt danske piktogrammer til affaldssortering er nu ved at blive taget i brug i de baltiske lande. Brancheforeningen Cirkulær og den fælles skandinaviske piktogramforening EUPicto har deltaget i det Nordisk Ministerråd-støttede projekt.

piktogrammer-Riga

I Letland findes piktogrammerne blandt andet her ved Rigas tekniske universitet, mens de i Estland og Litauen allerede er at finde på flere genbrugspladser og affalds-øer. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

De fælles piktogrammer til affaldssortering, som efterhånden findes på alle affaldsbeholdere og genbrugspladser i Danmark, er nu også ved at blive udbredt til Estland, Letland og Litauen, hvor de skal hjælpe til nemmere og bedre affaldssortering.

Det er resultatet af et to-årigt projekt, Brancheforeningen Cirkulær og den fælles skandinaviske piktogramforening EUPicto har deltaget i.

Projektet har været støttet og dygtigt koordineret af Nordisk Ministerråds tre lokale kontorer i Estland, Letland og Litauen.

Et væsentligt element fra Brancheforeningen Cirkulær og EUPictos side har været at bidrage med viden og erfaringer om udvikling og implementering af piktogrammerne.

Fra de baltiske landes side har det handlet om at involvere nationale aktører og interessenter – heriblandt kommuner, miljøministerier, private renovatører og ikke mindst producentansvarsorganisationer – for at afdække mulighederne for at bruge piktogrammerne samt sikre den nødvendige forankring og opbakning.

Undervejs har projektet budt på en studietur til Bornholm, og for nylig deltog Brancheforeningen Cirkulær i et afsluttende seminar i Letlands hovedstad Riga arrangeret af Nordisk Ministerråd om det baltiske piktogramprojekt.

Her blev erfaringer fra den allerførste udrulning af piktogrammerne delt, og det blev diskuteret, hvordan fremtidig udvikling og erfaringsudveksling sikres. De blev også diskuteret, hvordan de nu skandinavisk-baltiske piktogrammer kan præsenteres til EU-Kommissionen som en attraktiv løsning, der letter affaldssortering.

Piktogrammerne bruges ligeledes i Norge, Sverige, Island og Færøerne.

”Det har været en stor fornøjelse at deltage i projektet, og det er en stor ære at vores baltiske kollegaer har ladet sig inspirere af de danske erfaringer og nu går videre med implementeringen af piktogrammerne,” siger Niels Toftegaard, kommunikationschef i Brancheforeningen Cirkulær, der har deltaget i projektet.

Om piktogrammerne

• Piktogrammerne til affaldssortering er oprindeligt udviklet i et samarbejde mellem Brancheforeningen Cirkulær, KL og designvirksomheden Futu, med støtte fra Miljøstyrelsen.
  • De første piktogrammer blev lanceret i 2017 målrettet husholdningernes henteordninger.
  • Siden er systemet udvidet til affald fra genbrugspladser.
  • I 2019-2020 blev systemet introduceret i Norge, Sverige, Island og Færøerne.
  • Med affaldsbekendtgørelsen er det nu obligatorisk for kommuner og virksomheder med husholdningslignende affald at bruge piktogrammerne.

Niels Toftegaard