Borgere og kommuner bliver afgørende for regeringens ressourcestrategi

Pressemeddelelse

Brancheforeningen Cirkulær modtager med stor tilfredshed, at linjen nu lægges for affald som ressource i Danmark. Skal målsætningen om mere genanvendelse nås, skal borgerne engageres. Og her spiller kommuner og affaldsselskaber en nøglerolle.

Piktogrammer - Revas

Miljøminister Ida Auken har i dag præsenteret regeringens ressourcestrategi med en lang række mål for, hvordan vi i endnu højere grad udnytter ressourcerne i vores affald.

”Brancheforeningen Cirkulær er begejstret over, at regeringen så tydeligt markerer, at affald er en ressource, der skal udnyttes til gavn for miljø, klima og samfundsøkonomi”, siger Ove E. Dalsgaard, formand i Brancheforeningen Cirkulær.

Løsninger skal findes gennem bredt samarbejde

Borgere og kommuner kommer til at spille en nøglerolle, når vi skal genanvende mere. Borgerne har i høj grad indflydelse på, hvad der ender i skraldespanden og på genbrugspladsen, og de kommunalt ejede affaldsselskaber har indflydelsen på, hvordan affaldet bliver behandlet. Skal regeringens ambitiøse mål nås, skal både borgere, erhvervsliv og kommuner engageres.

”Brancheforeningen Cirkulær vil arbejde for, at de mest miljøeffektive løsninger ikke blot sikrer omstillingen til morgendagens ressourcesamfund, men også sikrer grøn omstilling og vækst. Det er afgørende, at miljø og økonomi hænger sammen, for at vi får borgerne og erhvervslivet med ombord”, siger Mads Jakobsen, formand i Brancheforeningen Cirkulær.

Yderligere finder Brancheforeningen Cirkulær det meget positivt, at regeringen fastholder kommunernes frihed til selv at finde vejen ressourcestrategiens mål.

Brancheforeningen Cirkulær vil kaste sig ind i arbejdet med at realisere strategiens mål med stort engagement og gennem viden og erfaring med teknologier og metoder til at fremme genanvendelse i samspil med borgerne, herunder de særlige udfordringer med at omdanne organisk affald til biogas.

Borgerne vil ikke sortere for sorteringens skyld

Borgerne kommer til at spille en nøglerolle i realiseringen af strategien, når danskerne skal til at sortere mere. Skal det lykkes, må de kommende løsninger imødekomme borgernes forventninger til mere sortering.

Danskerne vil gerne sortere mere, men bliver motiveret på forskellig vis, og har forskellige forventninger til, hvordan sorteringen skal ske i praksis. Det viser en helt ny omfattende undersøgelse lavet for Brancheforeningen Cirkulær. Undersøgelsen viser bl.a., at danskerne vil have, at sorteringen er nem, at den skal tilpasses individuelt, og at gevinsten ved at sortere ikke kun kommer miljøet til gavn, men også gavner økonomien.

”Det bliver først og fremmest borgerne, der skal betale for omstillingen til ressourcesamfundet. Derfor skal borgerne også have vished for, at sorteringen ikke blot sker for sorteringens skyld, men er til gavn for klima, miljø og økonomi”, siger Ove E. Dalsgaard, formand i Brancheforeningen Cirkulær.