Borgerne skal ikke betale for konkurrenceudsættelse af affaldsenergi

Pressemeddelelse

Energistyrelsen har afvist KL’s tilpasningsplan. Følges det op af en konkurrenceudsættelse, finder Brancheforeningen Cirkulær det afgørende, at det ikke går udover kommunernes økonomi og borgernes velfærd. Samtidig skal det afklares, hvordan kommunale affaldsenergianlæg skal kunne konkurrere på lige vilkår.

Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi3

Energistyrelsen har afvist KL's plan for tilpasning af affaldsenergikapaciteten. Følges det op af en konkurrenceudsættelse, finder Brancheforeningen Cirkulær det afgørende, at det ikke går udover kommunernes økonomi og borgernes velfærd. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

”KL’s plan er i dag blevet afvist. Hvordan rammerne så bliver for affaldsenergisektoren, er nu op til staten og partierne i forligskredsen. Såfremt det besluttes at konkurrenceudsætte sektoren, går vi konstruktivt til arbejdet for at finde løsninger,” siger Mads Jakobsen, formand for Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og affaldsselskaber.

Borgerne skal holdes skadefri

Affaldsenergianlæggene vil have forskellige udgangspunkter for at konkurrere. Det er forudsat i klimaplanen, at nogle anlæg vil lukke. Ifølge planen skal affaldsenergikapaciteten reduceres med 30 pct. inden 2030.

”Kommunerne har gennem tiden investeret i affaldsenergianlæg for at løse en miljøopgave for samfundet – med godkendelse af staten. Det er en opgave, vi har løst – og løst godt. Når Folketinget og staten nu varsler store ændringer af rammevilkårene, må de også tage ansvaret for de økonomiske konsekvenser, det vil have for kommuner med anlæg, der skal lukkes før tid. Det kan ikke være borgerne og velfærden i de berørte kommuner, der skal betale prisen. Derfor må kommunerne holdes skadesfri,” mener Mads Jakobsen.

Får Folketinget så det, de ønsker sig?

Klimaplanen lægger samtidig op til, at import af affald skal ophøre.

”Det er et åbent spørgsmål, om man vil opnå det, man ønsker fra Folketingets side. Om konkurrenceudsættelse vil resultere i, at der importeres mindre affald eller ej? Både staten og politikerne har erkendt, at import af affald ikke kan forbydes i henhold til EU-retten,” siger Mads Jakobsen.

Lige konkurrencevilkår

Brancheforeningen Cirkulær hæfter sig ved, at der ved konkurrence skal sikres lige vilkår mellem private og kommunale affaldsenergianlæg. Samhandelspåvirkningen med andre lande betyder, at det er konkurrencereglerne for EU’s indre marked, der gælder.

”Det fremgår af klimaplanen, at kommunerne fortsat skal eje affaldsenergi-anlæggene og skal kunne konkurrere på lige vilkår med andre danske anlæg og med andre affaldsselskaber i EU. At sikre lige konkurrence er en kompleks lovgivningsopgave, som kræver dialog med EU-Kommissionen. Det er vigtigt, fordi anlæggene repræsenterer store værdier, som kommunerne ejer og borgerne hæfter for,” siger Mads Jakobsen.

Fakta: Klimaplanen om konkurrenceudsættelse

Af klimaaftalen for affald fra 2020 fremgår det, at også i en konkurrenceudsat affaldsenergisektor, skal kommunerne spille en væsentlig rolle:

”Kommunerne vil fortsat kunne eje og drive affaldsforbrændingsanlæg men på lige konkurrencevilkår,” står der blandt andet i aftalen, ligesom det slås fast, at eksisterende kommunale affaldsenergianlæg fortsat skal være på kommunale hænder:

”Det skal sikres, at kommunerne forsat har majoritetskontrol med de eksisterende kommunale affaldsforbrændingsanlæg,” står der endvidere i klimaaftalen.

Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi