Bred og ensartet CO2-afgift kan styrke etablering af CCS

Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme støtter en bred og ensartet CO2-afgift. Det kan give incitamenter til at etablere CO2-fangst – som er nødvendig for at nå klimamålene.

affaldsenergi og kran

En række danske affaldsenergi har planer om at etablere CO2-fangst. Men udsigten til konkurrenceudsættelse vil stille anlæg med CO2-fangst ringe i konkurrencen med udenlandske forbrændingsanlæg og cementværker. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Det vil være til stor gavn for etablering af CO2-fangst på affaldsenergianlæg, hvis de nuværende afgifter for affaldsenergi erstattes af en bred og ensartet afgift på CO2-udledning.

Det mener Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme i et fælles notat, som er sendt til regeringens Ekspertgruppe for Grøn Skattereform.

Frihold biogen CO2

Niveauet for CO2-afgiften er ikke fastlagt. I stedet ser foreningerne frem til afrapporteringerne fra Ekspertgruppen for Grøn Skattereform – og bakker op om kommissoriet for ekspertgruppen som lyder, at de eksisterende energiafgifter omlægges, fremfor at der alene pålægges en ny afgift.

Foreningerne mener også, at en CO2-afgift kun pålægges aktiviteter, der rent faktisk udleder CO2, og tillige ikke pålægges CO2 fra biogent affald.

De seneste benchmarkrapporter for affaldsenergisektoren peger på, at cirka 30-40 pct. af anlæggenes emissioner er fossil CO2 – fra bl.a. bleer, fejlsorteret eller ikke-genanvendeligt plastik – mens 60-70 pct. er biogent CO2, som f.eks. snavset pap og papir, trykimprægneret træ samt affaldsbiomasse.

Afgørende for CO2-fangst

En bred kreds af aktører, ligefra Klimarådet og Concito til regeringen selv, peger på CO2-fangst fra affaldsenergianlæg som afgørende for at nå de danske klimamål og Parisaftalens målsætninger.

Brancheforeningen Cirkulærs analyser underbygger, at CO2-fangst fra affaldsenergi er både teknisk muligt og økonomisk attraktivt – men det er fortsat en omkostning og ubetrådt land, og kommer ikke af sig selv.

Samtidig har foreningen tidligere gjort opmærksom på en række problemer med den nuværende økonomiske regulering af affaldsenergisektoren, som hverken er til gavn for den grønne omstilling, CO2-fangst eller danske anlægs muligheder for at konkurrere med udenlandske forbrændingsanlæg og cementovne.

Seks fokusområder

Dansk Fjernvarme og Brancheforeningen Cirkulær redegør derudover i notatet for, at de har særligt fokus på seks områder. De seks områder er ifølge brancheorganisationerne ”afgørende” for en succesrig omlægning til et CO2e-afgiftssystem, fordi der skal skabes ”de rette incitamenter og tages de rette hensyn i forhold til den videre omstilling til vedvarende energi”.

De seks fokuspunkter er:

• Fortsat omstilling til vedvarende energikilder i fjernvarmesektoren
  • Incitament til CO2-fangst
  • Større andel biogent affald i forhold til plast
  • Biomasse og biogent restaffald
  • Dobbeltbeskatning
  • Konkurrenceforhold og lækageeffekter på affaldsområdet

hanne johnsen
Specialkonsulent