Coronanedlukninger gav mere affald på genbrugspladser

Affaldsmængderne på genbrugspladserne er steget markant under coronakrisen. Selvom meget sorteres til genanvendelse, er udviklingen bekymrende, mener Brancheforeningen Cirkulær, der efterlyser flere nationale tiltag, så mængderne af særligt byggeaffald reduceres.

genbrugsplads svendborg vand og affald

Særligt mængderne af bygge- og anlægsaffald er steget under coronakrisen. Mere tid til renoveringsprojekter under nedlukningerne samt stigende salg af boliger og sommerhuse - og dertil hørende flytteoprydning og -renonvering - er forklaringen, vurderer Brancheforeningen Cirkulær. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Lange køer foran genbrugspladserne og fyldte containere. Affaldet er væltet ind på landets genbrugspladser under coronakrisen – og tendensen ser ud til at fortsætte.

11 procent mere affald har genbrugspladserne modtaget i 2020 sammenlignet med 2019. Det viser de første affaldstal for coronaåret 2020, som JHN Processor har indsamlet og som Brancheforeningen Cirkulær har analyseret.

”Mange danskere har haft mere tid til renoveringsprojekter og oprydning under nedlukningerne, og det kaster store mængder affald af sig. Der har været mange spørgsmål fra aktører om mængden af mundbind og takeaway-emballage, men de hverken fylder eller vejer ret meget i det samlede affaldsbillede. Det er særligt jord og byggeaffald som træ, beton og tegl, der driver stigningen,” siger Nana Winkler, specialkonsulent i Brancheforeningen Cirkulær.

Tog fart i april 2020 – og fortsætter i 2021

Tallene viser at mængden af bygge- og anlægsaffald er steget med 17 pct. ift. 2019. Mængden af jord er steget med 25 pct. ift. 2019. En række kommuner melder derudover om stigende mængder pap og glasemballage.

En mere detaljeret gennemgang af tallene for udvalgte kommuner viser, at stigningen i affaldsmængderne særligt tog fart i april 2020 under den første store nedlukning – men også, at tendensen ikke er aftaget endnu. Foreløbige tal for 2021 fra de kommuner, hvor vi har haft adgang til månedsdata, viser, at affaldsmængderne stadig er større end i de samme måneder i år 2019.

Da de fleste affaldsfraktioner koster penge at sende videre til genanvendelse, har de stigende mængder affald negative konsekvenser for kommunernes og affaldsselskabernes økonomi.

Coronarestriktioner som f.eks. afstandskrav har gjort det mere besværligt for medarbejderne på genbrugspladserne at vejlede i korrekt sortering, men selvom der nogle steder ses mere affald i småt brændbart-containerne, er genanvendelsesprocenten generelt steget fra 63 pct. i 2019 til 65 pct. i 2020.

Bekymrende udvikling kalder på landspolitisk handling

Trods mere sortering og genanvendelse er selve stigningen i affaldsmængderne bekymrende, mener Brancheforeningen Cirkulær, der opfordrer regeringen og Folketinget til at tage affære.

Sidste års politiske aftale om en klimaplan for affald, som et bredt politisk flertal stod bag, stiller krav om genbrugsområder på genbrugspladserne og der er sat mål om at reducere mængden af affald fra visse take-away-emballager med 50 pct. Men det er langtfra nok, mener Brancheforeningen Cirkulær.

”Vi hilser tiltaget om mere genbrug via genbrugspladserne og tættere samarbejde med de velgørende organisationers genbrugsbutikker velkomment, men det er at sparke en åben dør ind, for alt dette sker allerede på over 80 pct. af genbrugspladserne – og flere kommer hele tiden til og vi får taget mere og mere fra til genbrug,” siger Nana Winkler.

Hun peger samtidig på, at selvom indsatsen omkring take-away-emballager er prisværdig, vil det ikke påvirke statistikkerne nævneværdigt, fordi mængden i tons er minimal i forhold til den samlede mængde affald og fordi indsatsen kun gælder engangsemballager af plast.

”Miljøministeren har flere gange sagt, at Danmark producerer for meget affald, og det er vi enige i – men de nuværende politiske tiltag er utilstrækkelige. Vi så gerne at regeringen kom med initiativer, der hjælper med at nedbringe affaldsmængderne – og gerne i samarbejde med kommunerne” siger Nana Winkler.

Sommerhussalg, flytninger og støtte til byggeriet

Brancheforeningen Cirkulær vurderer, at også det varme boligmarked samt salget af sommerhuse bidrager til de stigende affaldsmængder – når man f.eks. skal rydde op inden flytning samt i større eller mindre grad renoverer sin nye bolig. Dertil kommer mængden af statslige tiltag som giver flere penge til renoveringer, f.eks. udbetaling af feriepenge, forhøjelse af håndværkerfradraget, ophævelse af anlægsloftet i 2020, samt ekstra 30 mia. kroner til renovering i den almene boligsektor via Landsbyggefonden.

”Bygge- og anlægsaffald tegner sig for næsten 5 mio. tons affald om året. Det er simpelthen for meget, og samtidig bliver for lidt genbrugt. På genbrugspladserne er genbrug af byggematerialer i vækst, men burde vi ikke sikre genbrug af materialerne inden genbrugspladsen? Måske i form af et partnerskab mellem byggeriet, ejendomsmæglere, detailhandel, flyttefirmaer, genbrugspladser og genbrugsbutikker, der kan hjælper danskerne til mere genbrug, f.eks. når de rydder op i forbindelse med flytninger?” foreslår Nana Winkler.

Derudover har Brancheforeningen Cirkulær foreslået affaldsforebyggende tiltag, som f.eks. en udvidelse af reklamationsretten på elektronik fra de nuværende to år, samt at der indføres en reklamer ja-tak-ordning.

Nana Winkler
7231 2075