Brancheforeningen Cirkulær aktive på Folkemødet på Bornholm

Folkemødet

Mere genbrug i byggeriet, affaldsfrit Bornholm og reparation af vores hverdagsprodukter er temaerne i de arrangementer, Brancheforeningen Cirkulær deltager i til Folkemødet på Bornholm.

Næsgaarden i Allinge

Som tidligere år holder Brancheforeningen Cirkulær forsyningsaften torsdag på Næsgaarden i Løsbækgade sammen med Dansk Fjernvarme, DANVA og Danske Vandværker. Foto: Næsgaarden.

Brancheforeningen Cirkulær er også i år aktive på Folkemødet på Bornholm. Især genbrug er en grøn tråd i de events, foreningen deltager i.

Her kan du møde Brancheforeningen Cirkulær:

Torsdag 15. juni

Nyt samarbejde om genbrug på Folkemødet
Elever fra Campus Bornholm har til Folkemødet 2023 bygget en talerstol til Ungdommens Plads. Projektet er første skridt i et nyt samarbejde, hvor unge skal designe og udvikle genbrugte produkter af genbrugsmaterialer. DI Byggeri, Brancheforeningen Cirkulær, Stark, Folkemødet og Campus Bornholm inviterer til fernisering.

15:30-17:00 på Næsgaarden – Løsebækgade 20, Allinge.

Forsyningssektoren inviterer til jazz i haven
Forsyningssektoren inviterer traditionen tro til musik, grill og god samtale. Formand for SF Pia Olsen Dyhr holder oplæg om at sætte den grønne dagsorden og forperson for Ungeklimarådet og EU’s ungdomsdelegat i FN, Nadia Gullestrup, kommer med et opråb om, hvorfor unge bør have reel indflydelse på den grønne omstilling.

17:00-19:00 på Næsgaarden – Løsebækgade 20, Allinge.

Fredag 16. juni

Affaldsfrit Bornholm: Det første skridt mod et affaldsfrit Danmark?
Brancheforeningen Cirkulær, ARI - Affalds- og Ressourceindustrien og BOFA diskuterer løsninger og potentialer i projekt Zero Waste Bornholm. Kom og få et grundigt indblik i den bornholmske vision, et overblik over vejen frem mod 2032 og debat om, hvilke muligheder de bornholmske ambitioner og erfaringer kan åbne i resten af landet.

10:00-10:45 på Næsgaarden – Løsebækgade 20, Allinge.

Tilmeld dig gerne til Nina Nagskov Jørgensen på ninj@di.dk.

Lørdag 17. juni

Vi skal bygge nyt med brugt – men hvordan?
Byggeribranchen står for både 40 pct. af den samlede affaldsmængde og 30 pct. af CO2-udledningen. Der kan slås to fluer med ét smæk, hvis nye byggematerialer i højere grad erstattes med brugte. Men brugte byggematerialer er ofte dyrere, kvaliteten usikker og udbuddet svingende.

Christian Degn fra Nybyggerne leder debatten og forsøger at finde svaret på, hvordan vi kan give nyt liv til brugte byggematerialer og gøre det lige så naturligt og økonomisk at bygge nyt med brugt.

Mød:

• Christian Degn, moderator
  • Anders Stouge, branchedirektør, DI Byggeri
  • Thomas Kingo Karlsen, Kingo Karlsen A/S
  • Niels Jakubiak Andersen, Næste ApS
  • Kent Fonseca, national projektleder, Stark
  • Jens Bomann Christensen, direktør, Brancheforeningen Cirkulær

10:45 – 11:30 i DI Hjørnet v. Havnegade/Brogade (F34)

Hvordan kommer vores produkter til at holde længere?
Mange danskere opgiver at få repareret elektriske og elektroniske produkter, sko og tøj – enten fordi tingene ikke kan repareres, eller fordi det er næsten lige så dyrt at få repareret som at købe nyt.

Kom og hør resultater fra en forbrugerundersøgelse om reparationserfaringer og hør om danske og udenlandske ideer til, hvordan forbrugere kan vælge bedre produkter og presse virksomhederne til at udvikle bedre produkter.

Hør om en ny beregner, der viser klimagevinsten ved at få et produkt repareret, hør om det franske reparationsindeks der hjælper med at vælge det bedste produkt og hør om andre lande, hvor forbrugere kan få tilskud til reparationer.

• Lina Katan, specialkonsulent, Brancheforeningen Cirkulær
  • Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver, miljø og transport, Forbrugerrådet Tænk
  • Sine Beuse Fauerby, ekspert i cirkulær økonomi, IDA
  • Michael Søgaard Jørgensen, lektor, Aalborg Universitet