Brancheforeningen Cirkulær overtager affaldsfotobank.dk

Den fælles fotobank med billeder af affald stod til at blive lukket. Brancheforeningen Cirkulær har nu overtaget fotobanken. Første skridt er en styregruppe, der skal komme med input til videreudvikling – og donerede billeder.

Affaldsfotobank

I forbindelse med ressourcestrategien Danmark Uden Affald blev der via den såkaldte kommunepulje støttet projekter og initiativer, der kunne understøtte arbejdet med at få borgerne til at sortere mere affald.

Et af projekterne var Affaldsfotobank.dk, hvor kommuner og kommunale affaldsselskaber gratis kan hente fælles billeder af affaldsfraktioner og sortering til brug i kommunikationen med borgerne. Imidlertid stod affaldsfotobank.dk til at løbe tør midler til drift og hosting med udgangen af maj i år.

Brancheforeningen Cirkulær har derfor overtaget fotobanken for at sikre, at kommunerne fortsat har adgang til fælles fotos.

Sikre udvikling

En ting er drift – noget andet er udvikling. Første skridt er allerede taget, idet Brancheforeningen Cirkulær har nedsat en udviklingsgruppe med kommunikationsmedarbejdere fra kommuner og affaldsselskaber, som kommer med input til den videre udvikling – bl.a. til behovet for yderligere fælles affaldsfotos.

Billeder doneret – og kan doneres

Derudover har Ringkøbing-Skjern Kommune doneret en samling fotos af batterier og lyskilder mv. i poser – til pose-på-låg ordninger eller for at vise, hvordan fraktionerne skal emballeres inden de kommer i en miljøkasse – samt inspirationsfotos til indendørs sorteringssystemer.

Billederne vil snart blive tilgængelige i fotobanken. Har man som kommune eller kommunalt affaldsselskab billeder liggende, som det er tilladt andre kommuner at bruge, så er man velkommen til at donere dem til fotobanken. Kontakt Niels Toftegaard på nt@danskaffaldsforening.dk

Niels Toftegaard
Kommunikationschef