Danskerne: Nej tak til liberalisering af affald

Pressemeddelelse

65 % af danskerne mener, at kommunale eller forbrugerejede affaldsforbrændingsanlæg ikke skal sælges til private eller kommercielle aktører. Det viser en undersøgelse af danskernes holdning til liberalisering af forskellige dele af forsyningssektoren foretaget af TNS Gallup for Dansk Fjernvarme.

Reno nord - affaldsenergi

Brancheforeningen Cirkulær konstaterer med tilfredshed, at danskeren markant viser, at kommunerne er de rette til at indsamle og håndtere affaldet.

”Affaldshåndtering er en kommunal kerneopgave. Derfor skal infrastrukturen også ejes af kommunerne, for det sikrer nemlig, at vi til enhver tid kan stå på mål for et velfungerende affaldssystem med mest mulig genanvendelse, maksimal energiudnyttelse af affald der ikke kan genanvendes og miljøsikker deponering. Vi trives med ansvaret, og vi vil fortsætte med at udvikle affaldsområdet til gavn for borgere, miljø og samfundsøkonomi”, siger Ove E. Dalsgaard, formand i Brancheforeningen Cirkulær.

Kommunal frihed er afgørende

Kommunerne har i dag mulighed for at organisere affaldsopgaven med udgangspunkt i de lokale behov. Kommunerne kan således vælge at være ejere af et anlæg, der kan udnytte restaffaldet til energiproduktion. Nogle kommuner går sammen om at eje og drive et forbrændingsanlæg, andre vælger at udbyde opgaven til andre kommuner, og igen andre kan vælge at udlicitere driftsopgaver til markedet. Eksempelvis står private vognmænd i dag for 85 % af indsamlingen af affaldet ude ved husstandene.

Kommunerne har i dag organiseret sine forbrændingsanlæg i non-profit virksomheder, dvs. at selskaberne ikke må have overskud på håndtering af affald samt produktion af fjernvarme. Det sikrer bl.a. forbrugerne mod for høje affaldsgebyrer og fjernvarmepriser. Samtidig er der en direkte politisk linje fra borgeren til ledelsen på anlægget, idet selskabernes bestyrelser og dermed beslutningskraften udelukkende består af byrådsmedlemmer fra kommunerne bag selskabet.

”Styrken ved den danske model for affaldshåndtering er, at kommunerne har friheden til at vælge, hvordan de indretter sig bedst. Yderligere er det kommunale ansvar for danskernes affald forudsætningen for, at kommunerne kan foretage nødvendige investeringer i affaldsbehandlingsanlæg og grønne teknologier fremadrettet”, siger formand i Brancheforeningen Cirkulær, Mads Jakobsen.

Kommunerne har historisk set haft drifts- og myndighedsansvar på affaldsområdet. Kommunerne indsamler og håndterer affald for alle borgere i Danmark samt ejer og driver i dag 20 ud af 26 forbrændingsanlæg. De kommunale genbrugspladser har på landsplan mere end 16 mio. besøg årligt. De kommunale affaldsenergianlæg leverer 20 % af al fjernvarme og 6 % af elforsyningen i Danmark.

Kontakt:

Formand Mads Jakobsen – 20 32 34 86.