Debat: Producentansvar er gylden mulighed for at skabe synlig miljøeffekt

Debat

Effekten af producentansvaret på emballage afhænger af, hvordan det implementeres i Danmark. Brancheforeningen Cirkulær og Plastindustrien savner mere ambitiøs tilgang hos Regeringen, skriver organisationerne i et fælles debatindlæg i Børsen.

sorteringanlæg til plastik og metal

Ikke alt i regeringens udspil om producentansvar på emballager synes at give lige god mening i et miljøperspektiv. Foto: RenoNord.

Af Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær, og Christina Busk, miljøpolitisk chef, Plastindustrien.

Regeringen og Folketingets partier forhandler netop nu nye EU-regler for håndtering af emballageaffald, det såkaldte producentansvar. Det skal øge mængden af affald, der bliver genbrugt eller genanvendt, og samtidig bliver det producenternes ansvar. Et mål, vi fuldtud bakker op om i Plastindustrien og i Brancheforeningen Cirkulær.

Men ikke alt i udspillet fra regeringen synes at give lige god mening i et miljøperspektiv. Eksempelvis er en bagatelgrænse på forhandlingsbordet, der vil undtage enhver producent af en emballagemængde på under 10 ton årligt fra miljøgraduering.

Det undrer os, da det vil fjerne et vigtigt incitament til netop at designe emballagen, så den langt bedre kan genanvendes til en ny høj kvalitet i en lang række virksomheder, hvilket ingen kan være tjent med. Mindst af alle miljøet og klimaet, som forslaget skal beskytte.

Vi opfordrer derfor regeringen og ordførerkredsen til at droppe at sætte tal på bagatelgrænsen og i stedet arbejde for en model, hvor også de virksomheder, som sætter mindre mængder emballage på markedet, har mulighed for at blive belønnet for at tage de grønne valg.

Ansvar i Danmark

Et andet element, der er afgørende for, at producentansvaret overhovedet får en virkning på miljø og klima, er den økonomiske incitamentsstruktur. Det såkaldte ecodesign-gebyr. Det skal kunne betale sig økonomisk at vælge en emballage, der er designet til at blive en høj kvalitetsemballage igen – eksempelvis til fødevarekontakt – og det skal kunne betale sig at bruge genanvendte materialer i nye emballager.

Emballager kan langt hen ad vejen forlænge holdbarheden, beskytte varerne og mindske madspil. Men før eller siden er der også brug for at se på, hvor der er mulighed for at minimere brugen af emballager – selvom det kan synes som en endnu mere kompleks opgave, der kræver en selvstændig diskussion.

Vi står faktisk med en gylden mulighed for at skabe en synlig miljø- og klimamæssig effekt på emballageområdet – men den effekt afhænger af, hvordan producentansvaret implementeres i Danmark.

Debatindlægget er bragt i Børsen 8. april 2022.

Niels Remtoft
Specialkonsulent