Debat: Regeringen vælger sløv mellemvej for at få virksomheder til at affaldssortere

Der er plads til forbedring i virksomhedernes affaldssortering. Desværre vil regeringens privatiseringsplaner hverken give bedre miljø eller klima, skriver Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær, i dette debatindlæg.

Der er nærmest ingen grænser for, hvor voldsomme indgreb og omkostninger, regeringen vil pålægge kommuner og danskere for at få mere husholdningsaffald sorteret.

Desværre er regeringen tilsvarende tandløs over for virksomhedernes affald, selv om miljø- og klimapotentialet her er enormt.

For danskerne sorterer affald som aldrig før derhjemme – også langt bedre, end regeringen giver udtryk for. Fra at sende 37 procent til genanvendelse i 2011 er det vokset til 48 procent i 2018, hvor de seneste tal er fra. Siden da er tallet steget yderligere, og Brancheforeningen Cirkulær vurderer, at vi er over 60 procent i dag.

Men desværre er det affald, vi smider ud, når vi er på arbejde, gået under radaren.

Her ryger især plastik ofte til forbrænding. Siden 2010 har det nemlig været forbudt for virksomheder at benytte den affaldsservice, som kommunerne stiller til rådighed for husholdningerne. Derfor har Brancheforeningen Cirkulær ligesom Klimarådet foreslået at ophæve dette forbud.

Regeringen har i stedet foreslået en sløv mellemvej, hvor virksomhederne skal sortere på samme måde som husholdningerne samt melde ind til kommunen, at de sorterer – men de skal stadig selv stå for rent faktisk at sætte gang i sortereringen samt kontakte et privat affaldsfirma, der kan hente og håndtere deres affald.

Der er unødvendigt mange barrierer at skulle overstige for mere affaldssortering, specielt for små og mellemstore virksomheder – det vil derfor fortsat være både dyrt og bøvlet.

Plads til forbedring

Det er paradoksalt – for tal fra Miljøstyrelsen, som Brancheforeningen Cirkulær har analyseret, viser, at kun 5 procent af virksomhederne sorterer madaffald og 8 procent sorterer plastikaffald.

Særligt i hotel- og restaurationsbranchen, landbruget og i byggesektoren er sorteringen af plastikaffald nærmest ikke eksisterende. I servicesektoren er det ifølge affaldsdatasystemet kun 7 procent, der sorterer plastikaffald, og Rambøll vurderer i en rapport for Miljøstyrelsen, at kun 25 procent af plastikaffaldet fra landbruget og 21 procent fra byggeriet bliver sorteret til genanvendelse.

Frygt for omkostninger og besvær

Årsagerne til den manglende sortering er blandt andet manglende viden, mangel på plads – og at sortering ofte betyder øgede omkostninger og besvær for den enkelte virksomhed. Det viser tilbagemeldingerne til Københavns Kommune, som har besøgt 2.500 virksomheder og gået i dialog med dem om affaldssortering.

Vi har fuld forståelse for, at affaldssortering måske ikke står øverst på listen for alle virksomheder. Og det er desværre et miljømæssigt paradoks, at det typisk koster virksomhederne ekstra, hvis de vil sortere mere affald.

I kommunerne ved vi desværre alt for godt, at selv om affald er guld for miljøet, er det sjældent guld i pengepungen. Det koster for eksempel op mod 3.000 kroner for kommunerne og affaldsselskaberne at sende et ton plastikaffald videre til genanvendelse.

Alligevel har kommunerne taget ansvar, så danske husholdninger i dag får hentet plastikaffald derhjemme i langt størstedelen af kommunerne, og mængderne af sorteret plastik stiger år for år.

Fra tanke til sortering

På trods af, at de meste plastik, der havner i affaldsenergianlæggenes ovne, nu må antages at komme fra virksomheder – som kommunerne ikke har noget ansvar for – vender regeringen det blinde øje til. I stedet vil regeringen rulle det privatiseringsregime, der i 10 år har hersket over virksomhedernes affald – og hvor resultaterne er nedslående hvad angår klimasynderen plastik – udover husholdningsaffaldet også.

Det er både uforståeligt og uansvarligt – og regeringens beslutningsgrundlaget, som der forhandles ud fra, er rystende ringe.

I stedet for mere privatisering af affaldet og mere unødigt bureaukrati for virksomhederne skal vi i stedet gøre det så let som muligt for eksempelvis de små og mellemstore virksomheder i servicesektoren at gøre det rigtige.

Brancheforeningen Cirkulær mener, at tiden er løbet fra den skarpe opdeling rent lovgivningsmæssigt mellem affald fra borgere og affald fra virksomheder. Denne privatisering af affaldssektoren har tydeligvis slået fejl. Det har hverken givet bedre miljø eller økonomi.

Lad os i stedet give virksomhederne frit valg, så de får mulighed for at få hentet deres sorterede affald af den skraldebil, der alligevel kører forbi og henter borgernes affald. Selvom meldepligt, tilsyn og oplysningskampagner fremhæves af regeringen som quick fix-løsninger, giver det ikke i sig selv giver mere genanvendelse. Vi mener, det handler om at tilbyde løsninger, der gør det let for virksomhederne at gå fra tanke til affaldssortering.