Debat: Usikkerhed præger fremtid for affaldsenergi og CO2-fangst

Debat

Affaldssektoren er under forandring - ikke mindst som konsekvens af den politiske aftale om en klimaplan for affaldssektoren. På affaldsenergiområdet ser vi generelt ind i en noget usikker fremtid - selvom mulighederne faktisk er store, skriver Jens Bomann Christensen i Energy Supply.

Argos energitårn i Roskilde

Affaldssektoren er under forandring - ikke mindst som konsekvens af den politiske aftale om en klimaplan for affaldssektoren, et bredt politisk flertal indgik den 16. juni 2020 og nu er ved at blive implementeret.

I denne uge afholder Brancheforeningen Cirkulær sit årsmøde, Affald 2022, hvor vi tager bestik af situationen og diskuterer, hvor det stiller kommunerne og affaldsselskaberne i fremtiden, og hvilken proaktiv rolle, de kan have for at nå Danmarks klimamålsætninger.

På affaldsenergiområdet ser vi generelt ind i en noget usikker fremtid. I det seneste års tid har embedsfolkene i Klimaministeriet og Energistyrelsen gravet sig ned i arbejdet med en model for konkurrenceudsættelsen. Intet mindre end tolv forskellige faglige spor skal afklares. Der er tale om forbundne kar med en voldsom kompleksitet. Fra europæiske konkurrenceregler til sikkerhed under milliardstore lån hos KommuneKredit.

Siden man indgik aftalen om en klimaplan for affaldssektoren, har virkeligheden overhalet den politiske aftale. Ikke et ord står der om CO2-fangst i aftalen.

Regeringen har siden selv peget på CO2-fangst som afgørende for at nå 70 procents-målet, og det kan oplagt gøre fra affaldsenergianlæg, peger adskillige aktører på.

Noget af vejen er anvist med de to politiske aftaler om CO2-fangst, som heldigvis også anerkender, at kommunernes affaldsenergianlæg er nødvendige. Vi mangler dog grundlæggende svar på, hvordan konkurrenceudsættelse og etablering af CO2-fangst skal hænge sammen. Det er et klimapotentiale, staten skal være ekstremt opmærksom på ikke at stikke en kæp i hjulet for.

Foruden konkurrenceudsættelsen er den fortsatte noget tøvende statslige holdning til en CO2-afgift bekymrende. For nylig udgav Klimarådet sin statusrapport for 2022, der vurderer om regeringens tiltag viser vejen til at nå klimamålene.

Det er positivt, at Klimarådet fastholder sin anbefaling om en høj, generel CO2-afgift, samt at kvoteomfattede sektorer – bl.a. affaldsenergisektoren – får nedslag i afgiften svarende til kvoteprisen. Og igen fremhæver Klimarådet, at affaldsenergianlæg er oplagte punktkilder af indgange CO2 fra.

Sammenholdt med anbefalingen fra ekspertgruppen for en grøn skattereform om, at fangst af biogen CO2 skal give afgiftstilbagebetaling, vil det økonomisk se fornuftigt ud. Nu skal beslutningen træffes.

Brancheforeningen Cirkulær finder det også bemærkelsesværdigt, at Klimarådet vælger ikke at medregne CO2-reduktionen fra liberalisering af affaldsenergisektoren med den begrundelse, at liberalisering i sig selv ikke er egnet som virkemiddel til kapacitetsnedbringelse.

I det hele taget er det fortsat uklart, hvordan konkurrencen samlet set skal indfri de politiske ønsker, man skrev ind i klimaaftalen.

Vi ser nu frem mod, at embedsværket planmæssigt regner med at præsentere den færdige model her før sommer. Her vil vi stå klar med en tydelig opfordring om, at man lader den model gennemgå en uvildig trykprøve, præcis som man gjorde med KL’s såkaldte dødsliste. Uanset hvad man mener om en konkurrenceudsættelse, så må det være i alles interesse, at effekterne heraf står soleklart, før man trykker på knappen.

Debatindlægget er bragt i Energy Supply 2. marts 2022.