Dobbelt så meget affald kommer på genbrugspladsen som i spandene derhjemme

Nok er påsken højsæson for genbrugspladsbesøg – men genbrugspladser er populære hele året. Over 3 mio. tons affald afleveres hvert år på landets genbrugspladser. Men vi bør gøre mere for at få mængderne reduceret.

genbrugsplads svendborg vand og affald

Byggeaffald og haveaffald udgør den største del af de over 3 mio. tons affald, der afleveres på genbrugspladserne. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Hvert år afleveres der mere end 3 mio. tons affald på landets genbrugspladser – næsten dobbelt så meget, som der sorteres i spandene hjemme i indkørslen og baggården. Sæsonen skydes for alvor i gang i påsken, som er den travleste periode for kommunernes genbrugspladser.

Brancheforeningen Cirkulær har sammen med Affaldsviden.dk kigget på detaljerede affaldstal for 352 ud landets 387 genbrugspladser. Her blev der i 2021 afleveret 2.925.000 tons affald, primært fra husholdninger og mindre erhvervsdrivende som håndværkere. Til sammenligning sorterer danske husholdninger ca. 1,6 mio. tons affald derhjemme om året.

”I det daglige bruger de fleste af os affaldsspandene lige udenfor vores hoveddør eller i gården. Men når vi taler tons affald, kører vi langt mere på genbrugspladsen. Derfor er gode og velfungerende genbrugspladser højt prioriteret lokalpolitisk og en helt afgørende del af kommunernes samlede affaldsinfrastruktur,” siger Nana Winkler, specialkonsulent i Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

Særligt to typer affald trækker op på genbrugspladserne: Haveaffald, som der i 2021 blev afleveret ca. 680.000 tons af, og ikke mindst ca. 1.420.000 tons byggeaffald, som f.eks. beton, tegl, træ, jord mm.

Selvom kommunerne er glade for, at genbrugspladserne er populære hos borgerne, så har Danmark et generelt problem med alt for store affaldsmængder. Og særligt haveaffald og byggeaffald er nogle af de affaldstyper, der har forebyggelsespotentiale.

”Haveaffald behøver man jo ikke køre på genbrugspladsen med, det kan man oplagt lade blive i sin have til gavn for biodiversiteten. Og så skal man huske at spørge sig selv, om det er strengt nødvendigt for eksempel at skifte hele køkkenet ud, eller om man kan klare fornyelsen med at slibe bordpladen og male låger og skuffer,” siger Nana Winkler.

Niels Toftegaard
Nana Winkler