Fornuftig aftale kan give mere fjernvarme

Pressemeddelelse

Aftalen om energihjælp til danskerne er fornuftig – ikke mindst fordi den vil accelerere udbygningen af fjernvarme, mener Brancheforeningen Cirkulær. Derfor giver det ingen mening, at politikerne samtidig holder fast i at reducere fjernvarmeproduktionen fra forbrændingssektoren.

Energnist - affaldsenergi

Danske affaldsenergianlæg producerer 25 pct. af fjernvarme - så hvis politikerne holder fast i at reducere forbrændingskapaciteten med 30 pct. skal der findes anden varmeproduktion svarende til 140.000 husttande. Det hænger dårligt sammen med ambitionen om at udbygge fjernvarmenette. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Vejen til mere sikker og billig energiforsyning går gennem udbygning af fjernvarmesystemet, og det sættes der yderligere fart på med dagens politiske aftale om en energi-hjælpepakke til danskerne. Den indeholder et initiativ om at forøge støttepuljen til udrulning af fjernvarme.

Det er positivt, mener Brancheforeningen Cirkulær – som dog samtidig påpeger det mærkværdige i, at politikerne vil reducere selve produktionen af fjernvarme gennem en konkurrenceudsættelse af sektoren.

”Det er godt, at der afsættes yderligere midler til at udbygge fjernvarmenettet. Men vi er nødt til at minde om, at affaldsforbrænding leverer over 25 pct af fjernvarmen. Hvis politikerne holder fast i at reducere forbrændingskapaciteten med 30 pct., svarer det til at fjerne billig varme til 140.000 husstande. Det er tudetosset, og det er slet ikke tiden til på den måde at eksperimentere med energisystemet og danskernes varmeregning,” siger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær – organisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber, herunder forbrændingsanlæggene.

En anden grund til at droppe vejen mod yderligere privatisering af sektoren er, at ”hvile i sig selv-princippet” kommer under pres. Et overskud hos affaldsselskaberne bruges i dag til at sænke fjernvarmepriserne og affaldstaksterne. Den seneste tids høje elpriser har givet ekstra indtjening, som flere affaldsselskaber nu ’betaler tilbage’ til fjernvarme- og affaldskunderne.

Det har Reno Nord-AVV i Aalborg, Norfors i Hørsholm samt Argo i Roskilde for nyligt gjort.

Niels Toftegaard