Fornuftigt at Konservative vil udskyde konkurrenceudsættelse

Brancheforeningen Cirkulær støtter Konservatives udmelding om at udskyde konkurrenceudsættelsen af affaldsforbrænding. Usikkerhederne er simpelthen for store for såvel kommunernes økonomi som klimagevinsterne.

Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi

Konkurrenceudsættelse af affaldsforbrændingssektoren har muligvis været diskuteret i 20 år, men det er usikkerhederne for klima og økonomi ikke forsvundet af, mener Brancheforeningen Cirkulær. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Lovforslaget om konkurrenceudsættelse af forbrænding bør udskydes, mener Konservatives klimaordfører Mona Juul. Det kom frem under dagens høring på Christiansborg om lovforslaget, hvor Folketingets klimaudvalg havde inviteret embedsfolk og interessenter til at belyse konsekvenserne ved lovforslaget.

Brancheforeningen Cirkulær støtter en udsættelse.

”Der er så mange usikkerheder ved konsekvenserne af konkurrenceudsættelsen af forbrændingssektoren, så det vil være på sin plads at udskyde den. Klimagevinsterne er usikre, investeringer i CO2-fangst bliver usikre, og økonomien for kommunerne er usikker. Det er muligt, at det har været diskuteret i 20 år – men det er usikkerhederne tydeligvis ikke forsvundet af,” siger Jens Bomann Christensen, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær.

Medlemmerne af klimaudvalget stillede mange gode og relevante spørgsmål – også omkring CO2-fangst – og det kan generelt undre, at der er i det lovforberedende arbejde ikke er taget tilstrækkeligt højde for mange af de bekymringer, der blev udtrykt til høringen.

Høringen kommer dagen efter et foretræde i Folketingets klimaudvalg, hvor bl.a. formand for Norfors og borgmester i Hørsholm Kommune Morten Slotved redegjorde for Norfors’ tanker om ekspropriation fra statens side som følge af lovforslaget.

Desuden har KL rejst problematikken i forbindelse med forhandlingerne om den kommende økonomiaftale mellem staten og kommunerne.