Fornuftigt at regeringen undersøger lagring af CO2

Nyt udspil fra regeringen om CO2-fangst fokuserer på at sikre kapacitet til lagring af CO2. Det er fornuftigt, mener Brancheforeningen Cirkulær – for gode lagringsmuligheder er afgørende.

ARC

Udspillet om lagring af indfanget CO2 blev præsenteret på affaldsenergianlægget Amager Bakke på dagen, hvor ARC (der driver Amager Bakke) tændte for et pilotanlæg til fangst af CO2. Foto: ARC.

Fangst af CO2 fra affaldsenergianlæg er afgørende, hvis Danmark skal nå både sine egne og Parisaftalens klimamål. Derfor er det positivt, at regeringen nu præsenterer første del af sin længe ventede strategi for fangst, lagring og nyttiggørelse af CO2 (CCS/U).

Førte del fokuserer på lagring af CO2. Yderligere to dele er bebudet efter sommerferien. Brancheforeningen Cirkulær byder den samlede indsats velkommen – for det helt afgørende, at der arbejdes aktivt for en sammenhængende værdikæde.

”Snart sagt alle aktører på klimaområdet peger på, at affaldsenergisektoren og CO2-fangst er det perfekte match. Dagens udspil udstikker en retning for, hvordan indfanget CO2 kan lagres. Det er godt og vigtigt – for fangst og lagring hænger uløseligt sammen. Nu ser vi frem til, at de kommende udspil viser, hvordan vi får optimale rammevilkår for CO2-fangst fra affaldsenergianlæg,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær, i en kommentar til første del af regeringens CCS-strategi.

De politiske forhandlinger om CO2-fangst indledes nu. Brancheforeningen Cirkulær har bidraget med dels økonomiske såvel som operationelle betragtninger om CO2-fangst på affaldsenergianlæg til regeringens og centraladministrationens arbejde.

Læs mere om CO2-fangst fra affaldsenergi her.

hanne johnsen