Fuld fart på mere affaldssortering – men også grus i maskineriet

Aldrig tidligere i Danmarkshistorien er så mange skraldespande blevet rullet ud på så kort tid, så endnu mere affald kan sorteres og hentes hjemme hos borgerne. Men global mangel på råvarer og materialer kaster også grus i maskineriet hos både kommuner, leverandører og affaldsindustrien.

sortering høje taastrup

Alene i år indfører 50 kommuner mere sortering, viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen. Globale forsyningsproblemer kan alligevel gøre det svært for alle at nå i mål. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Inden udgangen af 2022 skal alle kommune henter 9 typer affald hjemme hos borgerne. Det har et bredt Folketingsflertal vedtaget, og det er kommuner og affaldsselskaber i fuld gang med at implementere.

Og der er fuld fart på – alene i år indfører 50 kommuner mere sortering, viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen. Alligevel kan det blive svært for alle at nå fristen, viser opgørelsen.

”Kommunerne er i fuld gang med udrulningen og vi bakker op om mere affaldssortering – men ikke mindst leveranceforsinkelser på affaldsspande, containere og indretning af skraldebiler på op til et år eller længere gør, at ikke alle kommuner når i mål med årets udgang. Samtidig skal mange kommuner genforhandle og indgå nye kontrakter med industrien om indsamling og afsætning, hvilket ligeledes påvirker processen,” siger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Det er især sortering af mad- og drikkekartoner, plast og farligt affald, der tager længere tid at implementere. Her er det vigtigt at huske, at netop de fraktioner altid kan afleveres på genbrugspladserne, indtil der kommer en beholder hjem i indkørslen eller baggården.

Husstandsindsamling af slidte tekstiler skal implementeres inden 1. juli 2023. Også tekstiler kan mange steder afleveres på genbrugspladserne.

Brancheforeningen Cirkulær er i tæt dialog med Miljøstyrelsen og Miljøministeriet om den fortsatte implementering samt retningslinjerne for sortering og indsamling.

Tidslinje om sortering

• Med den nationale affaldsplan Danmark uden Affald fra 2013 blev der sat mål om 50 % genanvendelse af syv typer affald (madaffald, pap, papir, plastik, metal, glas og træ) fra husholdninger inden 2022. Kommunernes udrulning af flere spande til mere sortering tog for alvor fart derefter.
  • Fra 2011 til 2019 er genanvendelsesprocenten for alt affald fra husholdninger steget fra 37% til 50%.
  • I 2018 satte EU mål om mere genanvendelse af municipal waste i (55% i 2025, 60% i 2030 og 65% i 2035, herunder også kompositemballager (mad- og drikkekartoner).
  • EU vedtog også, at madaffald skal sorteres inden udgangen af 2023 og tekstiler fra 2025.
  • Miljøstyrelsen meldte i 2018 samt i 2019 og 2020 ud, at kommunerne kunne vente med at udarbejde lokale affaldsplaner, til EU-reglerne blev implementeret i Danmarks nationale affaldsplan, og til en national strømlining af sorteringen blev fastlagt.
  • Juni 2020 indgik et bredt folketingsflertal en aftale om at ni slags affald (herunder madaffald) skal sorteres og hentes hjemme hos husholdningerne senest 1. juli 2021 (tekstiler fra 1. januar 2022).
  • Den endelige lovgivning (affaldsbekendtgørelsen) og retningslinjerne for den nationale strømlining af sortering blev udsendt 24. december 2020.
  • I 2021 fik kommunerne dispensation, så deadline nu hedder udgangen af 2022 for ni fraktioner, samt 1. juli 2023 for tekstiler.

Niels Toftegaard