Gas-stop kalder på fornyet fokus på affaldsenergi

Hvis affaldsenergien skal reduceres med 30 pct., skal der findes alternative fjernvarmekilder svarende til ca. 140.000 husstandes forbrug. Det er ikke farbart i lyset af russisk stop for gas til Danmark, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Energnist - affaldsenergi

Danske affaldsenergi leverer ca. 25 pct. af fjernvarmen. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Russisk stop for gasleverancer til Danmark og de fortsat stigende energipriser bør få politikerne til at gentænke tilgangen til affaldsenergien. Det mener Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og affaldsselskaber.

Regeringen og forligskredsen bag klimaplanen for affaldssektoren har nemlig besluttet, at affaldsenergikapaciteten skal reduceres med 30 procent frem mod 2030 gennem en konkurrenceudsættelse.

”Det er ikke nu, at vi skal afskære 140.000 husstande fra fjernvarme ved at reducere varmeproduktionen fra affaldsforbrændingen, når gashanerne er lukket fra Rusland. Vi har aldrig haft så meget brug for affaldsenergien som nu – når regeringen samtidig ønsker at have 200.000 flere husstande koblet til fjernvarme. Samtidig er affaldsenergien uhyre konkurrencedygtig prismæssigt i forhold til andre energikilder," siger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Affaldsenergisektoren producerer i dag over 25 pct. af fjernvarmen i Danmark, ifølge Energistyrelsens seneste benchmarkrapport. Det sker ved at energiudnytte ikke-genanvendeligt affald fra danske husholdninger og virksomheder samt udenlandsk restaffald, der ellers var endt på deponier i Europa, hvor det ville udlede den kraftige drivhusgas metan.

CCS kan sikre klimagevinster

Ud fra en klimamæssig betragtning er det heller ikke oplagt at lukke affaldsenergianlæg. Flere aktører – herunder regeringen selv – peger på netop affaldsenergien som oplagt at etablere CO2-fangst på.

Med CO2-fangst kan affaldsenergianlæggene endda skrue op for produktionen af fjernvarme, da processen med at indfange CO2 giver overskudsvarme, der øger varmeproduktionen med 20-25 pct.

Samtidig kan CO2-fangsten sammen med Power-to-X producere flydende grønt brændstof til f.eks. fly og tung transport. Derfor er det også vigtigt at skabe stabile investeringsrammer for affaldsenergisektoren, så der sker de nødvendige investeringer til CO2-fangst og den grønne omstilling.

Fakta:

Antal husstande med fjernvarme 2021: 1.812.332
Andel husstande med affaldsvarme, pct.:   26,10%
Antal husstande, affaldsvarme dækker: 473.019
Kapacitetsreduktion, pct.: 30,00%
Antal husstande, der mister affaldsvarme: 141.906

Kilde: Beregninger med data fra Energistatistik 2020, Energistyrelsen (varmeproducerende anlæg) og Danmarks Statistik (boliger efter opvarmning).

Note: Der er i beregningen ikke taget hensyn til, at der er forskellig varmeproduktion pr. ton affald på de forskellige anlæg. Beregningen tager derfor udgangspunkt i, at de anlæg, der lukkes eller reducerer deres varmeproduktion, har en gennemsnitlig varmeproduktion pr. ton affald.