God aftale om CO2-fangst – men stabile rammer for affaldsenergi er afgørende

Positivt at politisk aftale vil skabe klar hjemmel til CO2-fangst på kommunale affaldsenergianlæg, mener Brancheforeningen Cirkulær. Dog skal konkurrenceudsættelsen af sektoren sikre stabile og forudsigelige rammer, hvis investeringerne skal op i gear.

Reno nord - affaldsenergi

Det er både økonomisk og teknisk attraktivt at etablere CO2-fangst på danske affaldsenergianlæg. Ny politisk aftale baner noget af vejen, men god kobling med konkurrenceudsættelsen af sektoren er ligeledes afgørende, mener Brancheforeningen Cirkulær. Foto: RenoNord.

Affaldsenergianlæg er oplagte steder at etablere CO2-fangst – og derfor er det stærkt og vigtigt, at et bredt politisk flertal nu vil sikre klar hjemmel til, at kommunale affaldsenergianlæg kan etablere anlæg til CO2-fangst. Samtidig bliver det allerede fra 2022 muligt at søge tilskud til de nødvendige investeringer.

”Det er godt, at en del af vejen nu er banet for, at danske affaldsenergianlæg kan bidrage til at nå klimamålene ved at etablere anlæg til CO2-fangst. Samtidig er det positivt, at politikerne anerkender de kommunale affaldsenergianlæg som medspiller i klimakampen,” siger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Imidlertid sker investeringerne ikke nødvendigvis, bare fordi det står i loven, at det er muligt.

Affaldsenergisektoren står overfor at blive konkurrenceudsat, men hvordan det konkret skal ske – og hvordan CO2-fangst kobles med konkurrenceudsættelsen – er fortsat uafklaret.

Det skaber usikkerhed omkring de langsigtede investeringer frem mod – og efter – 2030 i både udvikling og drift af CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Anlæggene kan være med til at Danmark når såvel 70 pct.-målet som målet om klimaneutralitet i 2050.

”Det er en udfordring, at rammerne for konkurrenceudsættelsen af affaldsenergisektoren endnu er uklare. Investeringer i anlæg til CO2-fangst er store, og derfor er det afgørende med stabile og forudsigelige rammer for sektoren – også på den anden side af en konkurrenceudsættelse,” siger Henrik Friis.