Godt med nye klimamål – her kan CO2-fangst fra affaldsforbrænding bidrage

Pressemeddelelse

Skal vi nå regeringens nye klimamål, er det oplagt at fange CO2 fra de danske affaldsbrændingsanlæg, som samtidig løser en vigtig miljøopgave, og leverer billig el og fjernvarme til danskerne. Frisættelsen af den offentlige sektor kan med fordel også række ind på forsyningsområdet.

elektronikaffald på sydhavn genbrugsplads

Der er ros til regeringens nye klimamål - men også kritik af manglende initiativer, der kan give mindre affald og mere genbrug og genanvendelse. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Danmarks nye SVM-regering hæver ambitionsniveauet på klimaområdet, og den kommunale affaldssektor er klar til at bidrage.

”I den kommunale affaldssektor er vi klar til at levere på de nye klimamål – og især CO2-fangst fra forbrændingsanlæg rummer et stort potentiale på cirka 2 mio. tons CO2. Men det kræver de rette rammer til investeringer, og at vi ser affaldsforbrænding som kritisk infrastruktur og bevarer “hvile i sig selv-princippet,” siger Arne Boelt, formand for Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

Brancheforeningen Cirkulær ser derudover positivt på oprettelsen af en national energikrisestab (NEKST), der blandt andet skal sikre fart på udbygningen af fjernvarme.

”Her er der behov for at kigge på beslutningen om at reducere kapaciteten til affaldsforbrænding med 30 pct. Det svarer til, at 140.000 husstande skal have anden og dyrere fjernvarmekilde – og det giver ingen mening, når målet samtidig er at udbygge fjernvarmenettet,” siger Arne Boelt.

Uklart ambitionsniveau for den cirkulær økonomi

På området for cirkulær økonomi, genbrug og genanvendelse er armbevægelserne lidt mindre i regeringsgrundlaget. Der kommer en plasthandlingsplan og så skal der sættes fokus på bæredygtig udvikling af sand og grus samt mere genanvendelse af byggematerialer.

”Vejdirektoratet her netop sat gang i et forsøg med brug af slaggegrus under vejbelægninger, og det glæder vi os til at følge og forhåbentlig få mere af. Et restprodukt fra affaldsforbrænding bliver på denne måde nyttiggjort, og vi skal ikke bruge nyt grus til byggeri og anlæg. Det er også godt med mere – og ikke mindst langt bedre – genanvendelse af byggematerialer, men her kunne vi godt savne fokus på genbrug, så byggeriet går væk fra at nedknuse byggeaffaldet,” siger Arne Boelt.

Desværre ser det ud til, at regeringen ikke vil gøre noget ved Danmarks enorme affaldsmængder og de produkter i vores hverdag, der er designet uden hensyntagen til, om de holder i lang tid, kan repareres, genbruges og genanvendes.

”Det er uambitiøst. En stor del af vores klimaudledning kommer fra produktionen af produkter i vores hverdag. Regeringen mangler fokus på cirkulær økonomi, så vi får langtidsholdbare produkter, der nemt kan repareres, genbruges og genanvendes,” siger Arne Boelt.

Der er dog ros til regeringen, når det gælder en national PFAS-handlingsplan. Det er dog uklart, om der er fokus på PFAS i de produkter, der i dag går til genanvendelse eller forbrænding, og dermed risikerer at blive spredt af den vej.

”Vi ser frem til PFAS-handlingsplanen, og det er positivt, at der arbejdes for et EU-forbud. Men vi står også med aktuelle problemer på deponier og forbrændingsanlæg, som vi kun kan løse sammen med staten,” siger Arne Boelt.

Frisættelse af den offentlige sektor – også på forsyningsområdet

Frisættelsen af den offentlige sektor er en positiv overskrift, mener Brancheforeningen Cirkulær – men umiddelbart er det kun tænkt på social- og sundhedsområdet. På affalds- og forsyningsområdet er der i høj grad også brug for, at staten viser tillid fremfor at indføre mere kontrol.

Alene i år er der kommet et væld af nye love og nye og ændrede bekendtgørelser, og detailstyringen af kommunerne bliver kun større de kommende år.

”I den kommunale del af affaldssektoren er vi i fuld sving med at få mere sortering, genbrug og genanvendelse, og vi er klar til at udvikle sektoren endnu mere. Derfor håber vi også, at man på Christiansborg og i centraladministrationen vil stole på, at man lokalt finder de bedste løsninger – også helt uden et hav af nye regler, retningslinjer og rammer,” siger Arne Boelt.

Arne Boelt
Formand, Brancheforeningen Cirkulær (for Nordværk)