Grøn skattereform udstikker fornuftig retning

Pressemeddelelse

Brancheforeningen Cirkulær er umiddelbart positiv overfor den politiske aftale om en grøn skattereform, især den høje CO2-afgift. Men djævlen ligger i detaljen – og målet må og skal være at skabe incitamenter til bl.a. CO2-fangst på affaldsenergianlæg, som forventes at skulle levere et stort reduktionsbidrag.

Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi4

Trods stigende affaldssortering vil der også i fremtiden være behov for affaldsenergianlæg, der kan omdanne restaffald til el og varme. Derfor skal der CO2-fangst på anlæggene - og aftalen om en grøn skattereform peger i den rigtige retning. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Den politiske aftale om en grøn skattereform udstikker en fornuftig retning, så det bliver dyrere at udlede CO2.

Det mener Brancheforeningen Cirkulær, interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber – herunder flere af landets største affaldsenergianlæg.

”Det bliver dyrere at udlede fossil CO2 – og det er positivt. Djævlen ligger dog i detaljen, så nu vil vi nærstudere aftalen og følge implementeringen, for det er altafgørende, at der skabes klare incitamenter til at reducere udledningen af CO2, f.eks. ved at investere i CO2-fangst,” siger Jens Bomann Christensen, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær.

Flere aktører – herunder regeringen selv – peger på netop affaldsforbrænding som oplagt at etablere CO2-fangst på. Danmarks Naturfredningsforening, Greenpeace, Rådet for Grøn Omstilling, Klimabevægelsen og Verdens Skove mener helt korrekt at der skal CO2-fangst på affaldsenergianlæg fremfor på biomasseværker, da vi trods stadigt mere affaldssortering fortsat vil have restaffald i fremtiden.

Det er for nyligt blevet gentaget af Concito, Klimarådet og EA Energianalyse, som alle mener, at det kommende CO2-fangst-udbud oplagt bør gå til affaldsforbrændingsanlæg.

Brancheforeningen Cirkulær kunne derfor godt have ønsket sig et lidt højere niveau for den generelle CO2-afgift gennem en omlægning af andre afgifter.

”Affaldsenergianlæggene har ikke noget principielt imod at betale afgifter, de skal bare understøtte det rette. Det er derfor oplagt at genbesøge afgiftsniveauet om nogle år, når alle har et bedre overblik over de egentlige omkostninger ved CO2-fangst og -nyttiggørelse, hvordan eksisterende afgifter er landet og samt hvordan udviklingen har været i forhold til CO2-kvotemarked og -regulering,” siger Jens Bomann Christensen.

Brancheforeningen Cirkulær glæder sig nu til et godt og konstruktivt samarbejde med særligt Skatteministeriets embedsfolk, så detaljerne for forbrændingsanlæggene kan afklares.

hanne johnsen
Specialkonsulent