Høringssvar om transport af farligt gods

Høringssvar

Færdselsstyrelsen har sendt bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods i høring. Bekendtgørelsen regulerer bl.a. hvad og hvordan der må indsamles affald, der er farligt gods i miljøkasser.

Farligt affald

Brancheforeningen Cirkulær er glade for de ændringer, der er foretaget i bilag 2, især i kapitel 5 om:

”Særlige bestemmelser for transport til midlertidigt forarbejdningsanlæg af affald, der indeholder farligt gods, indsamlet i plastkasser som led i en kommunal indsamlingsordning for farligt affald fra private husholdninger og virksomheder”.

Vi sætter ligeledes stor pris på den tidlige inddragelse i revisionsprocessen via Beredskabsstyrelsen i efteråret 2022.

Teksten på miljøkasserne til indsamling af farligt affald, skal ændres til ”Farligt affald (husholdningslignende – kan indeholde farligt gods)”. Derudover skal der anbringes klistermærker med retningspile på kasserne. Der vil være en overgangsperiode for om-mærkning af kasserne til 30. juni 2025.

Fremover skal mindre ikke-genopfyldelige trykflasker, ikke længere opmærkes individuelt, disse bliver tilladt i miljøkassen.

Samspillet mellem Miljøstyrelsens sorteringskriterier for farligt affald og Færdselsstyrelsens bestemmelser om vejtransport af farligt gods kan være kompleks og vi vil opfordre til, at myndighederne koordinerer den vejledning, der skal tilgå kommunerne om reglerne for indsamling af farligt affald i plastkasser.

Nana Winkler
7231 2075