Høringssvar til affaldsbekendtgørelse

Høringssvar

Brancheforeningen Cirkulær har indsendt høringssvar til udkast til ny affaldsbekendtgørelse.

arwos tekstilsortering

Fornuftigt med udskydelse af tekstilindsamling

Affaldsbekendtgørelsen udskyder formelt set fristen for henteordninger af tekstiler. Det bakker Brancheforeningen Cirkulær op om, men opfordrer til helt at fjerne tidsfristen fra affaldsbekendtgørelsen, da den endnu ikke er fastlagt politisk.

Foreningen gentager desuden forslaget om at indføre producentansvar på tøj og tekstiler, som der bør tages principielt stilling til af folketingspolitikerne.

Forslaget om at ændre fraktionsnavnet til ’tekstilaffald’, så det signaleres, at fraktionen dækker over slidt og ikke-genbrugeligt tøj, møder forståelse – men foreningen og dens medlemmer har også forbehold:

”Hvorvidt det reelt har betydning for, hvordan borgerne opfatter fraktionen, er uvist. Vil en fremhævning af ordet ’affald’ give risiko for, at også vådt, snavset og tilsølet tøj opfattes som acceptabelt at sortere i fraktionen?” spørger Brancheforeningen Cirkulær.

Samtidig påpeger foreningen, at hvorvidt et stykke tøj kan sælges i en genbrugsbutik eller ej er en subjektiv vurdering – og generelt kan en betydelig del af det, som i fremtiden vil gå under betegnelsen ’tekstilaffald’ reelt godt kunne sælges i genbrugsbutikker i andre dele af Europa.

Stop med at lovgive med tilbagevirkende kraft

Brancheforeningen Cirkulær er derimod kritisk overfor et nyt krav om at kommunale affaldsplaner skal følge et år efter den nationale affaldsplan.

Da bekendtgørelsen først træder i kraft omkring årsskiftet, giver det kommunerne syv måneder til at være klar med en affaldsplan – tilmed i nyvalgte kommunalbestyrelser og byråd.

”Brancheforeningen Cirkulær har før påpeget det problematiske i, at Miljøministeriet lovgiver med tilbagevirkende kraft og med henvisninger til politiske – ikke juridisk bindende – aftaler. Det er juridisk uholdbart, og vi skal opfordre til, at Miljøministeriet stopper den praksis,” skriver Brancheforeningen Cirkulær i høringssvaret.

Helt generelt bør de formelle krav til kommunale affaldsplaner grundlæggende revideres set i lyset af kommunernes ændrede rolle som følge af klimaplanen for affald og cirkulær økonomi.

Brancheforeningen Cirkulær har i høringssvaret derudover kommenteret på en række andre forhold i affaldsbekendtgørelsen, herunder sletning af dispensationsmuligheder for henteordninger af ni fraktioner, dokumentationskrav om reel genanvendelse af plastik, forskellige forhold omkring piktogrammer samt sagsbehandlingstid i Miljøstyrelsen vedrørende ansøgninger om udvikling af nye indsamlingsordninger til gavn for innovation og nye løsninger.

Nana Winkler
Specialkonsulent