Hurtig strategi for CO2-fangst er nødvendig

Det er helt afgørende med en national strategi for CO2-fangst, mener Klimarådet, hvis 70 pct.-målet skal nås. Brancheforeningen Cirkulær bakker op om behovet og er enige med Klimarådet i, at affaldsenergisektoren spiller en nøglerolle. Der er dog fortsat mange spørgsmål, der skal afklares.

Argos energitårn i Roskilde

En lang række affaldsenergianlæg arbejder sammen for at etablere CO2-fangst. Men en national strategi mangler - hvilket også Klimarådet nu efterlyser. Foto: Argo

Der er store usikkerheder ved CO2-reduktionerne på affalds- og energiområdet. Det fremgår af Klimarådets vurdering af Regeringens klimaindsats. Blandt andet efterlyser Klimarådet en national strategi for CO2-fangst fra blandt andet affaldsenergi.

Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og affaldsselskaber – er enige i behovet for en strategi for CO2-fangst.

”Affaldsenergi-anlæg i hele landet har planer om at etablere CO2-fangst og ønsker at realisere potentialet. Vi er enige med Klimarådet i, at affaldsenergianlæggene er et oplagt sted at etablere CO2-fangst. Derfor efterlyser også vi en ambitiøs strategi for CO2-fangst, og det haster. Der er dog fortsat mange uafklarede spørgsmål, som skal besvares – ikke mindst, at der sikres rammer om transport og lagring af CO2 og finansiering i hele værdikæden”, siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Klimarådet vurderer blandt andet, at der er høj risiko forbundet med de CO2-reduktioner, som den aftalte organisering af affaldssektoren – herunder konkurrenceudsættelse af affaldsenergisektoren – forventes at give. Dette tiltag aktualiserer også spørgsmål om, hvordan CO2-fangst kan realiseres.

Også regeringens antagelse om, at alle tiltag i klimaplanen for affaldssektoren – herunder udbudstvang på genanvendeligt husholdningsaffald – vil give synergieffekter, der vil føre endnu flere CO2-reduktioner med sig, vurderes af Klimarådet til at være forbundet med høj risiko.