Kapacitet til at energiudnytte ikke-smittede mink

Advokatundersøgelse af nedgravning af aflivede mink er offentliggjort.

Reno nord - affaldsenergi

Folketingets Granskningsudvalg har i dag offentliggjort den advokatundersøgelse, der skulle belyse sagen om nedgravning af aflivede mink.

Advokatundersøgelsen konkluderer, at der ikke var tilstrækkelig kapacitet på DAKA eller danske affaldsenergianlæg (affaldsforbrændingsanlæg) til at bortskaffe smittede mink klassificeret som klinisk risikoaffald.

Undersøgelsen konkluderer også, at der indledningsvist i forbindelse med beslutningen om at aflive mink den 4. november 2020 ikke var tilstrækkelig kapacitet til at forbrænde ikke-smittede mink. Senere afdækning af kapaciteten blev dog ikke foretaget af de statslige myndigheder.

Brancheforeningen Cirkulær, interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskab, og en række affaldsenergianlæg har tidligere meldt ud, at kapaciteten til bortskaffelse af ikke-smittede mink sidenhen blev opjusteret af anlæggene, men ikke udnyttet fuldt ud.

Danske affaldsenergianlæg meddelte dette til staten og spurgte undervejs om, hvorfor de ikke modtog større mængder. Ifølge advokatundersøgelsen blev kapaciteten til ikke-smittede mink ikke udnyttet, da ”Fødevarestyrelsen havde prioriteret at få kørt smittede mink væk, som ikke kunne sendes til forbrænding, og dermed var der ikke transportkapacitet til rådighed for de ikke-smittede mink.”

Advokatundersøgelsen konkluderer også, at myndighederne tilsyneladende ikke vurderede, om minkene kunne graves ned på eksisterende deponeringsanlæg.

Niels Toftegaard