Klimarådet: Sats på CO2-fangst og drop importbegrænsninger

De antagne CO2-reduktioner ved konkurrenceudsættelsen af forbrændingsanlæg er så usikre, at de reelt ikke kan bruges til noget, mener Klimarådet. Brancheforeningen Cirkulær er enig i at det politiske fokus skal rettes mod CO2-fangst.

Vestforbrænding

Vestforbrænding er med i statens udbud om støtte til CO2-fangst - men stort set alle affaldsenergianlæg har konkrete visioner om at etablere CO2-fangst, og det er derfor oplagt politisk at satse mere på dette fremfor en usikker konkurrenceudsættelse. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Der skal mere håndfaste virkemidler til, hvis konkurrenceudsættelsen af affaldsforbrændingssektoren skal føre til CO2-reduktioner. Så klar er konklusionen fra Klimarådet, der har vurderet den tidligere regerings klimaprogram.

Og fordi usikkerheden er så stor, mener Klimarådet, at det er rettidig omhu allerede nu at overveje alternativer til konkurrenceudsættelsen:

”Kommende regeringer kan også overveje, om der alternativt skal satses på CO2-fangst fra forbrændingsanlæggene i stedet for at stoppe importen [af affald],” skriver Klimarådet i sit notat.

Det er et godt råd, mener Brancheforeningen Cirkulær.

”CO2-fangst fra affaldsforbrændingsanlæg er helt oplagt mener både vi, og sådan også den tidligere regering selv. Derfor er det problematisk, når politikere og embedsværk stædigt holder fast i konkurrenceudsættelsen. Den skaber usikkerhed om både CO2-reduktionerne og rammevilkårene for sektoren – og dermed også investeringslysten i CO2-fangst,” siger Jens Bomann Christensen, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær.

Det bør være første punkt på dagsordenen, når en ny regering sætter sig i stolene og et nyt hold klimaordførere tager fat på arbejdet i Folketinget.

”Vi har ganske få år tilbage til at sikre meget, meget store reduktioner. Derfor må vi ikke spilde tiden på en konkurrence for konkurrencens skyld. En ny regering bør i stedet speede op på CO2-fangst og ikke mindst transport og lagring. Som sektor kan vi levere meget mere ad den vej,” mener Jens Bomann Christensen.