Konkurrenceudsættelse vedtaget – nu skal rammer for CO2-fangst på plads

De negative konsekvenser ved konkurrenceudsættelse af forbrændingssektoren skal løses så snart de identificeres, mener Brancheforeningen Cirkulær. Især gode rammer for CO2-fangst vil sektoren søge samarbejde med staten om at skabe.

Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Staten bør nu sætte alt ind på at skabe de optimale rammer for CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Konkurrenceudsættelsen af forbrændingssektoren er nu endeligt vedtaget af Folketinget.

Trods kritik og fortsatte bekymringer ved konkurrenceudsættelsen vil Brancheforeningen Cirkulær søge samarbejdet med staten om at løse de problemer, der uundgåeligt vil opstå.

”Vores bekymringer ved at konkurrenceudsætte forbrændingssektoren står ved magt – men Folketinget vil det anderledes, og det må vi respektere. Nu ser vi fremad og vil samarbejde med staten og myndighederne om det videre arbejde. Loven vil få store konsekvenser – også negative. De skal løses, så snart de identificeres, og det vil vi forfølge,” siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Sæt fuld fokus på CO2-fangst

Brancheforeningen Cirkulær har længe anbefalet, at staten flytter fokus fra konkurrenceudsættelse til at skabe gode og sikre rammer for etablering af CO2-fangst. Nu hvor konkurrenceudsættelsen er vedtaget, bør dette være topprioritet i Klimaministeriet og Energistyrelsen.

”Vi hæfter os ved, at vi har en fælles interesse med Folketinget og regeringen om at få CO2-fangst på affaldsforbrændingsanlæg. Derfor vil vi gerne kvittere for, at klimaministeren har lovet at få de bedste rammer på plads til dette – og det fælles ansvar ser vi frem til at løfte,” siger Jens Bomann Christensen.

Niels Toftegaard