Kvaliteten af affaldsdata fortsat en kæmpe udfordring

Miljøstyrelsen har den 23. marts 2015 offentliggjort tal fra det nationale affaldsdatasystem. Denne gang inklusiv et særligt udtræk, som skulle sige noget om kommunernes status på genanvendelse af de syv fokusmaterialer, hvor regeringens Ressourcestrategi har sat et mål for 50 % genanvendelse i 2022. Desværre underminerer den ringe datakvalitet fortsat systemets troværdighed.

Big data

En af årsagerne til de mangelfulde tal på kommuneniveau er, at kommunerne ikke har direkte kontrol over de data, der indberettes. Ansvaret for korrekt indberetning ligger hos indsamlere og behandlingsanlæg, herunder de kommunale behandlingsanlæg, der skal indberette mængderne modtaget fra de enkelte kommuner. Det er kommunernes opgave at være med til at kvalitetssikre data. Det er vi i gang med, men det er en stor og kompleks opgave.

Vigtigt at datasystemet kommer på plads
Affaldsdatamodellen vil blive evalueret i 2015. En evaluering som Brancheforeningen Cirkulær ser frem til, da det trods en ihærdig indsats og et stort ressourceforbrug fortsat ikke ser ud til, at affaldsdatasystemet kan levere de data, som var forventet ved introduktionen af det nye system i 2010. Systemet er finansieret over de kommunale affaldsgebyrer.

"Det er positivt, at der nu er en proces i gang med at forbedre affaldsdatasystemet, hvilket er godt, men vi må samtidig understrege, at tiden for et velfungerende system er fremskreden. Vi kender endnu ikke en troværdig, national base line, for hvad genanvendelsesprocenterne for de syv fokusmaterialer er i dag, men data kommer til at indgå i evalueringen af ressourcestrategien i 2016," siger Nana Winkler, specialkonsulent i Brancheforeningen Cirkulær.

Anbefalinger til udregning af genanvendelsesprocent
Det fremgår af Miljøstyrelsens forklaringer og bemærkninger til dataudtrækkene, at rådata – ud over at være korrekte - skal justeres for at kunne sige noget om den kommunale genanvendelsesprocent.

Brancheforeningen Cirkulær har allerede udarbejdet anbefalinger til, hvordan rådata i affaldsdatasystemet kan justeres, således at kommunerne og selskaberne kan udregne deres genanvendelsesprocent af de syv fokusmaterialer. Anbefalingerne er overdraget til Miljøstyrelsen og findes på Brancheforeningen Cirkulærs hjemmeside.

Også på området for affaldsenergi og deponering er der atter udfordringer med datakvaliteten i affaldsdatamodellen. Bl.a. er der uoverensstemmelse mellem data i affaldsdatasystemet og data i den årlige officielle benchmarking på henholdsvis affaldsenergi og deponering.

Nana Winkler
7231 2075