Lad cirkulær økonomi blive en økonomisk gulerod for modehusene
Modeugen slutter i dag i København, og der har været stort fokus på bæredygtighed – men industrien er endnu langtfra at være grøn. Lad os derfor få producentansvar på tøj og tekstiler, så virksomhederne får klart incitament til at udvikle langtidsholdbare og cirkulære produkter.
Tøj og tekstilindustrien har i denne uge fejret sig selv til Copenhagen Fashion Week, og der har været stort fokus på cirkulær økonomi og bæredygtighed. Det er rigtig godt, mener Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og affaldsselskaber – men der er endnu lang vej til, at et par udtjente cowboybukser kan omdannes til et par nye.
”Kommunerne er lige nu i fuld gang med at gøre det muligt for danskerne at sortere hullede lagner, gamle sokker og slidte t-shirt særskilt og få det afhentet derhjemme. Men vi kan ikke redde verden fra bunden af en skraldespand – for 80 pct. af klimabelastningen ligger i design- og produktionsfasen,” siger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.
Indfør producentansvar
Brancheforeningen Cirkulær foreslår derfor, at der indføres såkaldt udvidet producentansvar på tøj og tekstiler.
Et udvidet producentansvar går kort fortalt ud på, at dem, der sælger tøj og tekstiler, også skal betale for at det bliver samlet ind igen og genbrugt og genanvendt, når forbrugerne skiller sig af med dem. Jo nemmere produkterne er at reparere, genbruge og genanvende – jo mindre bliver regningen. Dermed belønnes dem, der producerer grønne og bæredygtige produkter.
”Vi ser det som helt oplagt, at modehusene og tekstilindustrien får et klart defineret ansvar og ikke mindst økonomisk incitament for at udvikle bæredygtige og holdbare produkter. Samtidig giver det fri adgang for producenterne til at tage deres produkter tilbage – og de er alt andet lige de bedste til at vide, hvilke materialer, produkterne består af, og hvordan de kan bruges igen,” siger Henrik Friis.
Sektorsamarbejde er trædesten til producentansvar
Brancheforeningen Cirkulær hilser derfor også det netop offentliggjorte sektorsamarbejde velkomment, da det er en oplagt trædesten til et fuldt producentansvar.
Deltagelse i samarbejdet er frivilligt, men træder man som tekstilvirksomhed ind i det, forpligter man sig bl.a. til, at ens produkter på længere sigt skal bestå af 40 pct. genanvendt materiale.
Det er fornuftigt, mener Brancheforeningen Cirkulær, da det kan stimulere investeringer i genanvendelsesteknologi – men fordi netop den er i sin vorden endnu, vil kravet sandsynligvis i en årrække endnu repræsentere en økonomisk udgift for producenterne.
I et udvidet producentansvar vil det være mere økonomisk fordelagtigt for producenterne, da brugen af genanvendt materiale bør udløse en ’rabat’ på betalingen til affaldshåndteringen.
”Vi støtter sektorsamarbejdet helhjertet og målet om mere genanvendt materiale i tøj og tekstiler, men der mangler det, som et ægte producentansvar kan give: Et økonomisk incitament for producenterne til at nå målet. Så hvad venter vi egentlig på?” spørger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.