Nyt Nulskralds-projekt gav gevinst i Sønderborg

18 procent mindre restaffald og mere brugerinvolvering. Endnu et Nulskralds-projekt har givet spændende erfaringer om affaldssortering og adfærd – denne gang i etagebyggeri.

Sønderborg Forsyning - Nulskrald

Affaldsbeholderne i boligforeningen ved Morbærhegnet, hvor Sønderborg Forsynings Nulskralds-projekt foregik. Bemærk spørgsmålsbeholderen i midten. Foto: Nulskrald.

Mange affaldsinteresserede har sandsynligvis hørt om Nulskralds-projektet i den nordjyske by Tversted. Nu har endnu et Nulskralds-projekt – denne gang i Sønderborg – leveret værdifuld viden og erfaring om affaldssortering.

Men hvor Tversted er en landsby med mange huse, valgte Sønderborg Forsyning og Sønderborg Kommune at udføre deres Nulskralds-projekt i en boligforening med 122 lejligheder.

En rapport om projektet er nu udkommet, hvor planlægning, forløb og opsamling præsenteres.

Små lejligheder med begrænset plads
En særlig udfordring for projektet i Sønderborg har været, at boligblokkens små lejligheder ikke ligefrem indbød til flere forskellige beholdere, beboerne kunne sortere i.

Derfor blev en gruppe ingeniørstuderende fra Syddansk Universitet koblet på projektet. Dels for at hjælpe beboerne med smarte løsninger i lejlighederne, men også for at gøre forsyningen – som traditionelt fokuserer på sorteringskommunikation og design af udendørs løsninger – klogere på det forhold, at sorteringen begynder indenfor hjemmets fire vægge.

Spørgsmålsbeholderen
En mere gængs udfordring er, hvad man som borger gør, når man er i tvivl om, hvordan et særligt kompliceret stykke affald skal sorteres.

Et forsøg på en løsning blev i dette projekt en særlig beholder med et spørgsmålstegn på, som beboerne kunne komme tvivlsaffald i. Denne beholder blev dagligt tilset af Sønderborg Forsyning, som hver gang har tog et billede af beholderens indhold og delte det på Nulskralds facebookside med en forklaring på, hvilken beholder affaldet hørte til i.

Mindre restaffald
Forsøget varede fem uger, og her blev der produceret 3330 kg restaffald. I de fem uger op til forsøgets start blev mængden af restaffald målt til 4070 kg. Forsøget har altså resulteret i et fald på 18 procent, så der alt andet lige er sorteret mere affald til genanvendelse, genbrug eller helt forebygget dannelsen af affald.

Niels Toftegaard