Opdateret kodeks for god selskabsledelse i forsyningssektoren

Brancheforeningen Cirkulær, DANVA, Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker har opdateret kodeks for god selskabsledelse i forsyningssektoren. Med udsigten til selskabsgørelse af kommunernes affaldsydelser er kodekset højaktuelt.

Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Kodeks for god selskabsledelse er målrettet kommunalt ejede aktieselskaber, men kan også inspirere i selskabsledelsen af §60-selskaber. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Forsyningssektoren spiller en nøglerolle i den grønne omstilling og den cirkulære økonomi. Det gælder for affald, vand, spildevand og energi. Det stiller krav til ledelse og styring af forsyningsselskaber.

I 2017 udarbejdede Brancheforeningen Cirkulær, DANVA, Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker Kodeks for god selskabsledelse - og nu udkommer en opdateret udgave af kodekset, inkl. skema til afrapportering.

"Med udsigt til fuld selskabsgørelse af kommunernes aktiviteter på affaldsområdet er det højaktuelt at gøre Kodeks for god selskabsgørelse til en hjørnesten i måden at drive sin virksomhed på, og med en ny revideret udgave er vi klar til det," siger direktør for Brancheforeningen Cirkulær Henrik Friis, der har deltaget i arbejdet med opdateringen.

Det indeholder Kodeks for god selskabsledelse

Kodekset er opbygget med udgangspunkt i fem hoveddele:

• Samspil med ejer ejerkommunen og øvrige interessenter
  • Åbenhed og gennemsigtighed
  • Bestyrelsens opgaver og ansvar.
  • Bestyrelsens sammensætning og organisering
  • Samspillet mellem bestyrelse og daglige ledelse

Under hvert emne udledes konkrete anbefalinger for god selskabsledelse.