Ordførere i debat om CO2-fangst fra affaldsenergi

Klimaordførere anerkender større potentiale for CO2-fangst fra affaldsenergi end tidligere antaget – men er ikke klar til at genåbne aftale om kapacitet. Affaldsenergi og CO2-fangst er ellers det perfekte match, og folketingspolitikerne bør kigge en ekstra gang på klimaplanen med de briller, sagde Concito. Læs højdepunkter fra debatten fra Brancheforeningen Cirkulærs webinar om CO2-fangst.

ARC

Flere affaldsenergianlæg kigger allerede på CO2-fangst. Det første forsøgsanlæg er på vej i København på ARC, og hos Vestforbrænding er resultaterne af de første analyser på trapperne. Også hos AffaldVarme Aarhus og i Aalborg undersøges mulighederne netop nu. Foto: ARC.

CO2-fangst fra affaldsenergianlæg indgik ikke i de politiske forhandlinger, da et flertal af folketingspartierne sidste år aftalte at reducere affaldsenergikapaciteten med 30 pct. frem mod 2030.

Siden da har det imidlertid vist sig, at det både er økonomisk og klimamæssigt attraktivt.

Derfor var der anerkendende ord og villighed til at kigge på bedre rammevilkår for CO2-fangst fra affaldsenergianlæg fra tre af politikerne bag affaldsaftalen, da Brancheforeningen Cirkulær på et webinar satte fokus på netop CO2-fangst i affaldsenergisektoren.

”Jeg har godt lagt mærke til, at de priser, der kommer frem i dag, er meget lavere end dem, vi talte om for bare et år siden, og det er jo rigtig positivt. Businesscasen ser rigtig god ud for CO2-fangst fra affaldsforbrænding,” sagde Ruben Kidde, klimaordfører for Radikale Venstre.

Samtidig var budskabet dog også, at aftalens kapacitetstilpasning af affaldsenergisektoren står ved magt.

”Klimaplanen var lavet ud fra en præmis om at genanvende, og hvad det så ville betyde for forbrændingskapaciteten. Vi kommer til at se på CO2-fangst fra affaldsforbrænding, men man skal være påpasselig med at sige, at vi bare skal genåbne aftalen,” sagde Signe Munk, klimaordfører for SF.

Venstres klimaordfører Tommy Ahlers var på linje:

”Vi skal passe på med at sige, at den første klimaaftale vi lavede, den mente vi ikke. Der er også behov for, at vi træffer nogle beslutninger,” sagde han.

Concito og ARC: Kig på aftalen med CCS-perspektiv

Opfordringen til Christiansborg-politikerne var ellers klar nok fra Christian Ibsen, direktør i Concito, som gentog det synspunkt, tænketanken netop har bragt ind i debatten.

”Affaldsenergi og CO2-fangst er det perfekte par. Selvom vi genanvender meget mere, skal vi have affaldsenergi på restaffald som grundlast i fjernvarmesystemet, og flytte biomasse op som spidslast og mellemlast. Der er masser af gode intentioner i affaldsaftalen, men den kom ikke ordentlig rundt om klima og affaldsenergi. Så tryk på pauseknappen, og kig på den igen. Og ja, man kan diskutere import af affald, men det kan jo faktisk give negative emissioner,” sagde Christian Ibsen.

Det budskab fik opbakning fra Jacob Simonsen, direktør for Amager Ressourcer Center, der sammen med AffaldVarme Aarhus er langt fremme med konkrete planer om CO2-fangstanlæg.

”Jeg siger ikke, at vi skal begynde forfra – jeg er med på, at vi skal have mindre kapacitet, plastik ud ovnene og have mere genanvendelse. Men vi må også se hinanden i øjnene og erkende, at restaffald kommer vi til at have – også efter 2030. Derfor skal vi kigge på affaldsenergikapaciteten med carbon capture-øjne, for det var ikke med, da aftalen blev lavet. Vi har chancen nu,” sagde han.

Tilsammen kan affaldsenergianlæggene i Aarhus og på Amager potentielt indfange 1 mio. tons CO2 om året i 2030.

Der skal tempo på ny strategi

Trods modstand mod at genåbne affaldsaftalen, anerkendte ordførerne imidlertid behovet for en strategi for CO2-fangst.

”Vi drømmer ikke om, at vi skal undvære affaldsforbrænding helt. Så CO2-fangst herfra er afgørende, men der er en masse ting, der skal afklares – det er et klart signal fra jer, og det er godt. En strategi er et godt sted at begynde, og jeg håber, vi kan komme i gang tidligere end regeringen her bebudet”, sagde Tommy Ahlers.

Ruben Kidde var enig, og så gerne noget konkret inden efterårets finanslovsforhandlinger.

”Det er bydende nødvendigt at vi går i gang nu, og har noget inden sommer - et kommissorium til en strategi for eksempel. Eller mister vi et år, fordi det er i regi af finansloven, at der er mulighed for at sætte penge af til området,” sagde Ruben Kidde.

Signe Munk fra SF:

”Affaldsforbrænding er en af de væsentlige punktkilder, der kan indfanges CO2 fra – og nu kommer der også pilotanlæg op. I er også kommet med gode bud på, hvad det koster. Så kommer det næste spørgsmål – hvordan skal vi fordele omkostningerne og hvordan får vi infrastrukturen til transport og lagring på plads. For selvom det indgår i nordsøaftalen, skal vi kigge på, hvor det ellers kan lade sig gøre. Det skal klart med i en strategi,” sagde Signe Munk.

Det budskab blev taget vel imod af Jacob Simonsen:

”Hvis Klimarådets CO2-afgift på 1.500 kr. bliver virkelighed, vil jeg gerne lægge hovedet på blokken og sige, så kan vi godt få det her til at snurre. Og mit højeste ønske må være, at GEUS undersøger strukturer, hvor CO2’en kan lagres. Så har vi fjernet en af de største barrierer,” sagde direktøren for ARC.

Hent alle oplæg fra webinaret om CO2-fangst fra affaldsenergi.

hanne johnsen