Piktogram-skilte til blinde og svagtsynede

Fredensborg Kommune har i samarbejde med Horsens Kommune udviklet piktogrammærker til blinde og svagtsynede.

piktogram blinde svagtseende

Der er både punktskrift samt hævede/taktile bogstaver og symboler på skiltene optimeret til blinde og svagtseende. Foto: Fredensborg Kommune.

For at lette affaldssorteringen for blinde og svagtsynede har Fredensborg Kommune i samarbejde med Horsens Kommune udviklet piktogrammærker/skilte med punktskrift og hævede/taktile bogstaver til de affaldsfraktioner, der typisk hentes hjemme ved husholdningerne.

Hævede bogstaver

Mærkerne er forsynet med de let forståelige symboler samt punktskrift/braille, således at blinde og svagsynede let kan skelne de forskellige affaldsbeholdere fra hinanden.

Derudover er selve symbolet samt bogstaverne på mærkerne hævede, så også de kan føles med fingrene. Mange mennesker bliver først blinde og svagtsynede sent i livet, og ikke alle lærer punktskrift.

Justeret farve til glas

Repræsentanter fra Dansk Blindesamfund har testet skiltene, og synes godt om dem. Skiltene har sort baggrund med hvidt symbol for maksimal kontrast og læsbarhed – men også piktogrammerne i farver har god kontrast, mener Dansk Blindesamfund.

I 2020 forbedrede Brancheforeningen Cirkulær farven på glas-piktogrammet til en lidt mørkere turkis, da den tidligere udgave var for lys – hvilket gav lav kontrast mellem baggrund og flaskesymbolet på piktogrammet.

Samarbejder med Dansk Blindesamfund

Dansk Blindesamfund og Brancheforeningen Cirkulær samarbejder derfor om at udbrede kendskabet til denne løsning.

Kontakt Brancheforeningen Cirkulær for mere information.

Niels Toftegaard
Kommunikationschef