Program for Affald 2023 - I orkanens øje

Programmet er på plads for vores årsmøde Affald 2023.

affald2023

Den kommunale affaldssektor har været genstand for megen opmærksomhed de seneste år. Med klimaaftalen fra juni 2020 samt opfølgende aftaler om selskabsgørelse, producentansvar, styrket affaldstilsyn og økonomisk tilsyn har såvel lovgivere som kommuner og affaldsselskaber nok at se til. Vi er så at sige i orkanens øje, og forventningerne er høje.

Det handler om liberaliseringen af affaldsforbrænding, selskabsgørelsen, økonomisk tilsyn og prislofter, regeringens miljøpolitik, (magt)forholdet mellem stat og kommune på affaldsområdet og hvorvidt den gode vilje blandt politikere og embedsfolk ender som pseudopolitik for borgerne.

På Affald 2023 kan du blandt andet møde:

• Anna Paulin (miljøordfører for Socialdemokratiet)
  • Simon Emil Ammitzbøll-Bille (tidligere folketingsmedlem og minister)
  • Martin Hansen (vicedirektør i Energistyrelsen)
  • Sara Røpke (kontorchef i KL’s center for klima og erhverv)
  • Carl-Emil Larsen (direktør i DANVA)
  • Professor Peter Bjerre Mortensen (Aarhus Universitet)
  • Sigge Winther Nielsen (forfatter til bogen ”Entreprenørstaten”
  • Arne Boelt (formand for Brancheforeningen Cirkulær)
  • Henrik Friis (direktør i Brancheforeningen Cirkulær)
  • Hertil kommer en række paneldebatter, hvor du kan møde et bredt udsnit af lokalpolitikere fra foreningens bestyrelse og medlemskreds.

Det er også til Affald 2023 at vi skal uddele foreningens verdensmålspris. Du kan allerede nu indstiller medlemmer af Brancheforeningen Cirkulær til prisen.

Hent programmet her:

Niels Remtoft