Supplerende høringssvar til konkurrenceudsættelse af forbrændingssektoren

Høringssvar

Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme ser fortsat store udfordringer ved lovforslaget om konkurrenceudsættelse af forbrændingssektoren - selvom nogle problemstillinger adresseres i det supplerende høringsudkast.

affaldsenergi og kran

Der er flere udfordringer ved konkurrenceudsættelsen af forbrændingssektoren end blot de fem, Energistyrelsen forsøger at løse med nyt høringsudkast. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Det nye lovforslag er begrundet i behovet for justeringer på baggrund af den gennemførte
høring over lovforslaget om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og
konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald.

Dansk Fjernvarme og Brancheforeningen Cirkulær bakker op om hensigten om at forbedre
den model, der tidligere var i høring.

Når Energistyrelsen på baggrund af høringssvar kommer med forslag til forbedringer
af lovforslaget, undrer det dog branchen,

• at styrelsen kun foreslår fem mindre justeringer
  • at styrelsen har undladt at foreslå en række andre justeringer, der vil kunne forbedre den foreslåede model betydeligt
  • at styrelsen og ministeriet fortsat ikke overvejer, om der kunne findes andre og bedre måder at nå de politiske mål om at reducere CO2-udledningen fra affaldsenergien.