Udgifter til emballageaffald stiger

Ny analyse viser, at omkostninger til at håndtere emballageaffald vil stige til 2,3 mia. kr. i 2025 - og dertil skal lægges omkostninger til yderligere sortering af emballager som følge af klimaplanen for affald.

Skraldebil læsser sorteret affaldaf

Under sidste års politiske forhandlinger om en klimaplan for affald, forudsatte Miljøministeriet at affald ville stige i værdi. Den påstand modsiges nu af nye rapport fra Cowi. Foto: AffaldVarme Aarhus.

Det bliver kun dyrere at indsamle og håndtere emballageaffald. Det viser ny rapport fra Cowi, som har udregnet omkostningerne for Miljøstyrelsen. Det vil koste 2,3 mia. kroner i 2025 at indsamle, sortere og afsætte emballageaffald fra husholdninger og erhverv, inkl. pantsystemet. Dertil kommer yderligere omkostninger på ca. 400 mio. kr. for at implementere yderligere sortering af emballager, som bestemt af Folketinget i klimaplanen for affald – så 2,7 mia. kr. i alt.

Disse nye tal står i skarp kontrast til, at en tidligere Miljøstyrelse-rapport fra 2019 udarbejdet af Deloitte der anslog, at udgifterne kun ville være på ca. 1,5 mia. kr. – et tal, Brancheforeningen Cirkulær allerede dengang vurderede var for lavt.

Beregningerne bag sidste års klimaplan for affald bør nu ses i et andet lys, mener Brancheforeningen Cirkulær. Under de politiske forhandlinger forudsatte Miljøministeriet at affald ville stige i værdi, for på den måde at kunne holde den årlige prisstigning for sortering i 10 slags affald på gennemsnitligt 55 kr. per husstand.

Denne påstand udfordres nu af Cowis nye tal. Cowi fremhæver, at ingen emballagefraktioner – heller ikke metal – har positiv økonomisk værdi, når udgifter til indsamling medregnes.

Niels Remtoft
Specialkonsulent